edge 800 eller pro xr 800 ????

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
tjena!

undrar vad helförsäkring till båda skotrarna kostar ? vilken av dom är mest värd att köpa ? för dom ligger nästan i samma prisklass!
hur mkt soppa drar dom ?
vad är posetivt samt negativt med dom ?
 
E

ejwbegysv

Det enda sättet att få reda på detta är att du ringer runt och frågar, leta reda på reg nr. för dessa modeller...
 

S-Granberg

Aktiv medlem
10 dec 2007
88
0
6
Överkalix
Helförsäkringen vet jag inget om, I mitt tycke så skulle jag direkt valt pro xr:en. Gillar du att köra hårt, hoppa eller riktig leddräpa, så är pro xr de självklara valet, En grym crossmaskin är den också riktigt stadigt chassie mm ,mm
Om man inte ska köra riktigt hårt med dom så kan man behöva shimsa om i framvagn.. Kan vara lite hårda orginal...

Obs om du köper en pro xr, så kolla med ägaren om det är satt rostfria avgasventiler, original ville ibland på att gå sönder.

Har inte riktigt lika stor erfarenhet om edgen..

MVH
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Alla försäkringar är ju olika, allt ifrån bolag till din ålder spelar in, även vart i Sverige du bor. Hur du förvarar skotern m.m.

Personligen skulle jag ta pro xr 800an (snygg helt enkelt).

Soppa förbruking beror på om du pumpar i djupsnö eller kör lungt på led. 2.2-4liter får du nog räkna med. Även här finns ju punkter som spelar in på förbrukingen som ex mattans höjd, bestyckning, orginal eller trimmad motor, hur tung föraren är, skick på motorn, skoter föret m.m.

Det som är negativt och positivt kan jag inte säga så mycket om, då jag bara har en
pro x2 700 -04. Kan ju vara många förändringar på 800an
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
(saknar prickarna)
Edgen ar som en gammal soffa :boring: om man ska jamnfora har sjalv en prox 2 600 :rock:
har haft en edge ockso och saknar den inte:beer:
Satsa hellre pa sjuhundran gar lika bra men myket stabilare 800 har en tendens till att rasa har hant ratso manga


kolla har:hahaha:anvand sokfunktionen hittade det har.
--------------------------------------------------------------------------------

Jag har en Pro XR 800 och min flickvän en X2 800. Båda -04.
I grund och botten är det samma skoter.
Det verkar inte som att någon egentligen har total koll på vad alla skillnaderna är, varken återförsäljare eller andra kunniga.
Skillnaderna vi sett är följande:

För XR:
Exteriör:
Färgen och dekalerna:)
Annan dyna, högre och smalare.
Det följer med lock som man kan peta dit istället för mätarna, sparar väl nåt kg om man vill detta.
Fotholkarna ser lite annorlunda ut.
Annan ram för styrfästet.
Ett alublock som vinklar fram styrstången.
Utskuren slits i huven så att styrstången skall få plats.
Hookat styre, X2 har ett crosstyre med musöron och det verkar som om X2'an har bättre effekt i handvärmarna.
Ingen startnyckel, nödstoppslina istället.
Simpelt litet Crossgasreglage utan gashak-skydd.
Annan dödarknapp, går ej att komma åt av misstag.
Annan plastpanel mellan tanken och huven, mer öppet in till motorutrymmet än på X2 vilket ger högre ljudnivå och annat sound på XR.
Annan placering av handtagsvärmarknapp och choken. X2 är mer ombonad men man vill troligtvis spara nåt halvkilo i vikt och ge möjlihet att ha knäna närmare huven.
Annan frontbåge, XR har en aluminiumbåge, tuff, men knepigare att lyfta i :)
Annan bakflärp, lite smalare på XR.

Fjädring, dämpare drivning och Matta:
Linjära fjädrar fram istället för progressiva.
Ingen krängningshämmare.
35.6 cm bredd på mattan och 35 mm kammar. X2 = 38.1 cm bredd och 32 mm kammar.
När det gäller lössnöegenskaperna för den smala mattan så är jag totalt förvånad den går som en skållad iller i djupsnö . Även när det bär iväg uppför.
X2 har större drivaxel med massor med avrundade splines, why ?

Under huven:
Keramcoatad pipa, vanlig svart i X2, måtten verkar dock vara desamma.
Mindre oljebehållare och ingen verktygslåda i XR.
Ingen back, dubbelhelix i variatorn istället, Troligtvis kan man modifiera helixen så att man har back både med 62 och 66 graders startvinkel. Back kittet kostar 1500 spänn och består av en knapp ! och en helix med utskuren slits i botten för reverserad sekundär.
Ingen hållare för extrarem på XR. (Går att sätta dit om man vill)
Bensinpumpen sitter på annat ställe på XR, Pga oljebehållarens placering.

Gällande uppgifter om mer effekt så ställer jag mig tveksam till detta. båda maskinerna går väldigt lika i acc och toppfart. Men på fordonsuppgifterna från vägverket finns nån hästkraft extra och nåt kg bort på XR. = Dyrare försäkring !! Tror ej att det är nån skillnad i realiteten som sagt. Varken på vikt eller effekt. Någon som vet ?

Körkänslan är totalt överväldigande på båda maskinerna men XR är inte lika skön att köra sittande på, stående är den dock helt enormt bra. X2 funkar i båda lägena, men jag upplever att handlingen är något extremare på XR eftersom man kommer längre fram och har lite större utrymme att jobba på.
Motorerna går jävligt hårt, med fin botteneffekt och vrid, det sätter aldrig emot och känns som om det aldrig slutar dra på toppen. Kul !!


Tja. kommer jag på nåt mer får jag väl lägga till detta.

//Kjelle


mvh
Bola........