Edge tändning på xc?

23 dec 2008
12
0
1
Skogen
hej! jag har en xc 600 99 som jag blev av med gnistan på. plockade lös startorn och såg att de bara var skit kvar så nu har jag köpt ett komplett tändsystem från en edge 600 02. men skotern går jävligt orent, nån som vet om tändkurvorna är olika? (tänkte då jag inte har V.E.S) går det att få till??

Tacksam för alla svar!

Mvh Erik

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag tror dom har olika tändplattor och svänghjul. Det passar men det är inte samma, så det kan mycket möjligt vara orsaken till att den inte går bra. Släng upp en bild på båda svänhjulen om du kan så får jag kika just på dem.

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Hur upplever du att den går ?
Smäller den och har sig ? Går den bättre då den blivit lite varm.
Hade/har lite av den tendensen på min skoter också, jag köpte en tändplatta från nån ves 600 motor, vet inte om de var samma. Allt ser likadant ut osv, tror det var samma nr osv men.... Inte helt säker.
Ser gärna att nån kunnig svarar, om det är skillnad på alla ?

23 dec 2008
12
0
1
Skogen
på tomgången går den bra, sedan när man varvar så finns det som inget gassvar utan ökar långsamt å typ "4taktar" lite. Tänd plattan eller spolarna var lite större från edgen så fick ta svänghjulet därifrån med för att det skulle passa. Den går lika dåligt hela tiden, men smäller inget. har tyvär inte kvar samma då det bara var skrot kvar av den.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Är nog tänningen som står fel, jämför svänghjulen och klackarna som sticker ut från svänghjulet och matcha det mot kilspåret så stämmer dom nog inte mellan svänghjulen, troligen går det att vrida tändplattan så du får tänningen rätt.