Edge X 600 -01 > Normal tomgång ?

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
halloj

nu är jag äntligen klar med skojtern efter ett antal månaders pillande under lediga stunder, prov körde idag, och det var en underbar känsla att gränsla skotern efter att inte ha kört sen i våras, den startade på 3:e, funkade klockrent förutom att tomgången va aningen hög, ligger på ca 3500, och eftersom variatorn går i på 3000 så driver den lite på tomgång, så jag undrar, vilket tomgångsvarvtal är det "normala" på en edge ?

så här ser den ut nu, med fatbar styre + 2 tums höjjare och lite dekaltrimmning

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Brukar ha en tomgång kring 1200-1700 men de är ju upp till dig? Har den alltid haft sådär hög tomgång? den drar inte tjuvluft då? kolla insugen om dom inte har nå sprickor i sig.

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Brukar ha en tomgång kring 1200-1700 men de är ju upp till dig? Har den alltid haft sådär hög tomgång? den drar inte tjuvluft då? kolla insugen om dom inte har nå sprickor i sig.
Tomgången har varit normal förut, jag har precis bytt insugspackning för att den gammla var sprucken, så där ligger inte problemet, jag är nästan helt hundra på att jag måste justera den nya gaswire förlängaren lite grann, släppa på den lite grann så wiren blir aningen längre och på så sätt sänka tomgången.

men som du säger 1200-1700 låter väldigt rimligt.

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
nehepp, gaswiren förlängaren gick inte att skruva på någe mer, så problemet återstår !

justerade lite på gaswirens infästning vid spjället, då la sig tomgången något lägre men när man varvar upp den så går den alltid tillbaka till 3000 rpm, och där stannar tomgången, någon som har någe mer tips ?

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Testa justera tomgångs skruven(den sitter högst upp på förgasaren och går att skruva på för hand..finns ett +mejselspår på skruven och dimetern är kring 10mm på den) och "vajerläget/längden"(två st 10mm muttrar) på förgasarna

Låter som att det är gasvajer fölängaren som orsakat problemet när du inte haft problem innan du monterade den(Man måste iprincip alltid justera vajern när man sätter en förlängare).