Effekthöjning på insprutare?

Mixman

Medlem
18 feb 2013
42
0
1
Hallå, jag är inte så super high på EFI system.

Men jag är väl medveten om att man måste mappa alternativt chippa styrboxen när man ska montera pipor och annat trim.

Men jag undrar behöver den mera bränsle vid trim, eller behöver den mera olja?

För med separat oljeblandning så får den ju en viss mängd olja, men jag tänkte om man blanda i olja i bensinen och använder den vanliga oljepumpen?

Då får den ju extra mycket olja och går därför fetare?

Samtidigt undrar jag om man kan montera större spridare utan att behöva mappa om?

Eller går det att koppla in en bränsletrycksregulator och ställa på trycket med original spridarna?


Hoppas någon kan hälpa mig att förstå detta, de var bara en tanke för att slippa betala för en mappning eller chip, vilket jag inte själv kan göra!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
oj vart ska jag börja..

mer olja är inte samma sak som mer bensin. bensinen kyler ner kolvar och motorn så för lite bensin = smält kolv.

mer olja = mindre bränsle och således sämre kylning.

sen ordet trim!

Vad ska du göra för trim och vad vill du med det uppnå?
 

Mixman

Medlem
18 feb 2013
42
0
1
Ja trim är ett bra ord.

Jag hade väl kanske inte precis tänkt att trimma, var mest nyfiken på om det var den ända vägen, det vill säga chip, mappning.

Jag tänkte om de inte fans någon bonnversion, kanske låter knäppt.

Jag skrev som jag tänkte och fick ett bra svar, fast spridar frågan kvar står!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det finns inget sätt vad jag vet där en lekman (=noob) kan påverka efi och få ut mer effekt.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Enda skotern jag kan komma på såhär på rak arm torde vara F7, där det finns färdiga "kit" att köpa för att sätta in ett bränslemunstycke på bränsleledningen och manipulera hur mycket bränsle som kommer fram till spridarna-och på det sättet magra ut blandningen.
Å andra sidan går dom ganska fett från fabrik...
 

Mixman

Medlem
18 feb 2013
42
0
1
Okej!

Tack för alla svar.

Skotern som jag hade i tanke var en lite äldre indy 500 efi.

Tänkte om man bara slängde på några cc större spridare så var de ordnat.

Tur jag hade fel! :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Vill du mixtra lite så går det gå bonntrimma som man gör på bilar/mc. Typ tälla upp högre bränsletryck eller byta spridare. Det är ju bonnvers när man ställer på turbo mer. Ännu billigare vers är att strypa returledningen till tanken.

Bäst är ställbar bränsletryckregulator (finns billiga). Då får den allmänt mer soppa över hela registret och det kan mycket väl räcka för trimpipor. Är inte alltid man behöver mer soppa vid trimmåtgärder.

Större spridare ger samma effekt som ställa upp trycket så det är bara mixtra på med olika spridare.

Problemet är att kunna ställa på mer eller mindre soppa i ett vist register.
 

Mixman

Medlem
18 feb 2013
42
0
1
Härligt, det är ingen som råkar veta vad bränsletrycket ligger på original?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
inte värt mödan om du frågar mig. byt skoter om du vill ha mer effekt. ska du trimma så behöver du ju någon sort prestandahöjare till skotern först. typ pipor, större cylindrar/kolv alt porta.

bara vrida upp tryck och på så sätt ge den mer bensin kommer inte att ge önskad effekt.

ställa ner bränsletryck/ magra av bränsleblandningen kan ge några kusar men då riskerar du ett totalras.
 

Mixman

Medlem
18 feb 2013
42
0
1
Självklart ska jag inte bara ställa på bränsletrycket...

Har kollat på pipor och sedan putsa bort gjutskägg samt polera samtliga kanaler.

Jag är nöjd med skotern som den är, men jag tänkte bara testa lite.


Hur ska man annars kunna lära sig något om man bara ska köpa nytt och nytt, tills pengarna inte räcker?

Känns meningslöst, hellre ett ras och man lär sig något en en ny skoter och man inte blir nöjd.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Indy 500?

Vad ligger den på orginal? 80 hk?
Inne på samma spår som Vidgren, meningslöst... SÅVIDA du inte ska vara med i nån veterandragracing eller liknande.

Satsa på en skoter med större motor så det åtminstone går att trolla fram mer än nån shettlandsponny om du nu ska krångla med att "trimma"...

Om Efi är intressant så satsa på en ZR 600 efi och försök få tag på ett big borekit med tillhörande chip till insprutningen.
Då får du ju iaf en skoter med bra fjädring och till inte mycket mer pengar.
Dessutom slipper du batteriet.

Mvh Erland
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Köper du allt trim som finns till indyn, samt lämnar in den på portning osv, så kan du ledigt räkna med 15 000 utan proiblem, och då har du väll en 100-110 hk.

Köper du, som EJakobsen säger, exempelvis en ZR600 så har du 110 hk direkt, som dessutom kommer starta lättare och hålla längre än indyn, och det blir även billigare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Jag har skruvat i rmk 500a och sett att det lätt går porta fram många hk utan att äventyra hållbarheten på varesig cylindrar eller kolvar. En ordentlig portning och pipor + ställa upp soppatrycket kan ge 100hk hållbart.

Dessa cylindrar är väldigt lite taget ur org så det är som sagt lätt att trolla fram hk i dem. Jag småportade även den indy som igentligen bara behövde nya kolvar och den lilla portningen blev över förväntan effektiv.

Jag kör ju gammelhärk utan fjädring också och det gör ju effektupplevelsen bara än värre. Ju mer det stuttsar och kränger desto värre tycker man den går.

Värsta effektupplevelse jag varit med om var en gammal Srx 82a jag hadde den flög och ålade sig så man trodde det var 300hk i den,,riktigt kul faktist.
 

Mixman

Medlem
18 feb 2013
42
0
1
Vad för alla så negativa mot mindre kubik, 110hk i ett chassi som väger 170kg är väl inte så dåligt?

De känns säkert som en 1000cc, jag tror på boost. Han verkar ha pillat lite i 500 motorn.

Tack för dem bra inläggen, sedan dem som vill sponsra mig med en ny skoter kan pma eller ringa mig.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Vad för alla så negativa mot mindre kubik, 110hk i ett chassi som väger 170kg är väl inte så dåligt?

De känns säkert som en 1000cc, jag tror på boost. Han verkar ha pillat lite i 500 motorn.

Tack för dem bra inläggen, sedan dem som vill sponsra mig med en ny skoter kan pma eller ringa mig.

Då måste de väl vara bättre med en skoter med 160hk å 200kg? =))
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Men återigen, oavsett om du redan äger en indy 500 så blir det dyrare att "trimma" den till 100 hk än att köpa en nyare skoter med 100 hk...
Och om du inte redan äger en 500 så får iaf inte jag ihop tänket.

Men det är jag de :)

Du kan få köpa min -98 ZR 600 Efi för 10 papp vid jävligt snabb affär.
PMa om du är intresserad för mer info