EFI 700 -93, nybörjare och problem

Risberg

Medlem
5 mar 2009
14
0
1
Har köpt en 93:a Wildcat som bara gick köra bakåt, korkat kanske när jag aldrig haft skoter, men renoverade växelåda och den gick bra att köra. Nu fick jag ett litet missöde när det råkade bli en liten snabb kortis när chassie och batteri (+) råkade komma i kontakt nån bråkdel av en sek. Det går ändå bra att köra, men det är en liten grej som inte fungerar som före.

Startlampan ska ju lysa vid tändning på och släckas vid start, det gjorde den men nu är den släckt hela tiden samt att den glödlyser konstant, som att det går nån backström.
Har gått genom det mesta och har fått höra att det kan vara en diod, en svart gummibeklädd sak som kan ha rykt. Är egentligen ute efter idéer på vad det kan vara, laddregulator kanske, eller nått annat.
Om det skulle vara laddregulatorn, kan man då sätta en från en bil alt. MC istället, orginal är dom lite väl dyra.

Hoppas att i detta forum hitta svar från de som har bättre koll på skoter än vad jag har..

MVH/Roger
 

addewildcat

Aktiv medlem
10 feb 2008
68
0
6
Jönåker
Hej.Råkade ut för exakt samma. Har du tur så har bara 10 Amp säkringen pajat,sitter på smala laddkabeln,den röda tror jag,lr oxå fuselinken som sitter på de två grövre battkablarna,oxå röda.när jag kollade min så hade den dyra (3500 kr)regulatorn general brunnit,men på min hade tidigare ägare satt dit(Bonnmäck) en spole från ski-doo upptäckte jag. artnr: 01-154-16, det har ju funkat men kommer köpa orginal trots allt.Båda reulatorerna sitter framför/över höger fotholk.mät på båda ,före och efter så ser du om det laddar nåt/vilken som är trasig,ifall det är där felet är.:hmmmm:
 

Risberg

Medlem
5 mar 2009
14
0
1
Har bytt 10 Amp säkringen så den ska vara ok, har funderat på den där fuselinken vilken jag inte riktigt begriper funktionen på. Har än inte mätt något men ska börja så smått nu i veckan. Det är bara det att allt funkar så bra ändå, så det borde inte behöva vara något stort fel. Har fått höra via en verkstad att det kan vara ett motstånd "0609-069
Posistor" orginal, som kan ha gått men vet inte om det kan stämma. Om jag inte är helt fel ute så sitter laddregulatorn på höger sida, men det är bara en som jag kan se. Den laddregulatorn bör gå att ersätta med något billigare, men vet inte med vad riktigt, men det bör gå.
Den här fuselinken, går den mäta på nått sätt också?
 

addewildcat

Aktiv medlem
10 feb 2008
68
0
6
Jönåker
min maskin funkar oxå bra,allt funkar ändå fast min regulator är en sothög. fuselinken är bara att ohm-mäta genom,lr summra som en del kallar det.du borde ha två regulatorer,en sitter liksom på baksidan av plast panelen bakom och under växelreglaget i motorutrymmet,på min -94 sitter den iaf där.om den är hel när du mäter på/genom den så beställ de två possistorerna,kostar ju på bengans under hundringen styck.
 

Risberg

Medlem
5 mar 2009
14
0
1
Tack för inputen, jag har en voltregulator och en laddningsregulator tror jag, voltregulatorn den lilla fyrkantiga och laddregulatorn den med flänsar. Voltregulatorn tror jag är ok, lyset är konstant vid gaspådrag och jag tror den ska fungera så. Har mätt upp en posistor, hittar bara en, och den är ok. söker nu en diod som finns på elschema men som inte går hitta. Fuselinken har jag mätt, men förstår inte riktigt funktionen, det är ju bara en adapter med flatstift på vardera sidan, men verkar funka iaf även om jag inte förstår vilken nytta den gör, eller är det själva stiften som är säkringen?
 

addewildcat

Aktiv medlem
10 feb 2008
68
0
6
Jönåker
har fått till mig att fuselinken är en sorts säkring,men har ingen aning om det är så. kollar man på bengans.com under länk till reservdelar , 1993, wildcat EFI, console and wiring, postion 22 så är det två stycken possistorer,men det är ju inte säkert att riningen är korrekt.ska kolla på min -94 hur många jag hittar.
 

Risberg

Medlem
5 mar 2009
14
0
1
Har nu kollat upp fuse linken och den verkar vara hel, däremot så ryker 10 AMP säkringen på ena + kabeln, den ser ut att vara länkad via DC regulatorn.
Har också sökt efter både diod och ytterligare en posistor, men hittar som tidigare bara en posistor och ingen diod. Kanske kan det vara så att dioden är inbyggd i regulatorn och att den pajat samt att säkringen ryker för att regulatorn är paj. Ska nu se om jag kan få någon att mäta upp den, om det nu går på något sätt.
Har också börjat fundera på att kanske bygga om systemet till batterilöst, det ska tydligen gå men har inte kollat än.
 

Risberg

Medlem
5 mar 2009
14
0
1
Har inte kopplat från något annat, enl. schemat så går den tunna + kabeln via DC regulatorn så det troligaste är att den är trasig, men nu kostar den ju 2800 + moms vilket är helt sjukt. Nån som vet om man kan ersätta den med annat, det bör kanske gå med nån universal om man bara lämnar ute funktionen för laddlampan vilken verkar ha två egna kablar. Ska testa mer i helgen så får jag se.
 

addewildcat

Aktiv medlem
10 feb 2008
68
0
6
Jönåker
på min satt en voltregulator från en ski-doo tror det var från typ mitten 90 talet,dock bara 4 stycken kablar,allt funkar då utom laddlampan som du skrev.kostar 619 kr på skoterdelen.se.dock så jkan den bli för "klen"då den inte laddar +15 volt som den dyra orginalet gör.
 

Risberg

Medlem
5 mar 2009
14
0
1
Jaha, nu har jag testat att byta laddregulatorn till en begagnad, men icke, samma problem, laddlampan glöder konstant men släcks när tändningen sätt på och ingen laddning. Säkringen höll iaf så det var ju ett steg framåt, måste nu ta och mäta från statorn men alla säger att den ska tåla en lätt kortis. Verkar omöjligt att hitta felet utan att byta allt...