EFI 700 -93 som har börjat gå dåligt

Linkan1

Medlem
29 mar 2008
30
0
1
Någon som kan komma med ett tips?

Den har gått perfekt hela vintern tills i helgen när den började gå dåligt. Startar och går bra men när man kört ett tag "dör" den vid c a 80 - 100 km/h, den stannar inte utan "bluddrar" och om man sänker till c a 60 km/h går den att köra utan problem, men går inte att öka igen.

Om man låter den stå ett tag så går den bra ett tag igen men sedan enligt ovan.

Batteriet nytt i januari, laddar det nu och det var nästan fulladdat.

Lampan på EFI enheten är helt död och blinkar aldrig och visar heller inga felkoder?!?

Strax innan den började gå dåligt började den även med lite avgasknallar när man stängde av den.

Skotern har stått i varmgarage hos tidigare ägaren i nästan 2 år och har inte använts under den tiden, fr o m januari förvarad utomhus.

Som sagt, ngn som kan något tips?
 

Linkan1

Medlem
29 mar 2008
30
0
1
Det är en Wildcat 700 MC, finns det ngt mer att kolla?

Läser många gamla inlägg om EFI och kontrolllampan men inget om vad felet kan vara när lampan aldrig lyser?

Kompletterar även med mer info,

idag när jag ställde bort den upptäckte jag att tändningslampan blinkade/eller lyste för fullt när jag parkerade skotern. Stängde av den och startade igen, samma men efter ett tag slockande den?!?

Har även haft någon glappkontakt i nödbrytaren ibland, tändningslampan har inte alltid tänt när jag slagit på nycket utan man har varit tvungen att "trixa" med kontakten innan lampan tändes!

Jordfel?, kan det ge dessa problem?
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
kolla givaren under spjällhuset sitter en givare där under som känner av vattentemp och justerar hur fet o mager bränsle/luft blandningen ska vara följ slangen som går från vattenpumpen som går mellan cyl så hittar du denna givare kan även vara gashängsbrytaren som spökar koppla bort kablarna som går vid styret ska vara en kontakt med 3 kablar det är vad jag får fram ur boken just nu men har nästan nyss köpt den så har ej hunnit kolla igenom den så noga men kolla dessa först så ska jag lus läsa lite mer ur boken
 

Linkan1

Medlem
29 mar 2008
30
0
1
Tack för tipsen

Har testat lite, laddat batteriet, kollat lampan på EFI:n som faktiskt blinkar till och verkar OK, bytte variatorrem men då började den gå ännu sämre.

Går nästan inte alls nu, verkar vara primärvariatorn som gett upp??, drar knappt framåt med belastning på matta, när man hissar upp den går den helt perfekt...??

Ngn som kan bekräfta att symptomen pekar på trasig variator???

och hur får man loss den i så fall, trångt som f.n och insex bult som inte är mm mått.
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
för att få lös primären så får du inhandla en variator avdragare finns hos www.bengans.se och www.rinab.nu och man får trycka ner bukplasten lite för att få dit avdragaren vilket jag fick göra på min wildcat iallafall och för att få lös själva motorbulten så behövs ett långt dragskaft med insex i tum eftersom jänkarna kör med tum ej mm och ett mot håll för primären finns också hos ovanstående firmor så du får nån kraft att lossa primärbulten hittar inget direkt som man ser hur primären är dålig men demontera primären och riv den och renovera den och åtrdragningsmoment har jag i rep/servicehandboken så det är bara att hojta så skriver jag upp dom här i forumet hls wildcat 700-92
 
Last edited: