EFI System

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Är det någon som har ett komplett EFI system till övers?
Jag är nog bland dem extremt få personer som vill konvertera från förg. till efi på min indy 500.
Jag är helt säker på att de allra flesta efiproblem består av bristande underhåll och okunskap.

Edit: nån som kan lista vad för prylar som ingår i ett Indy 500 EFI system?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Varför? Det är de dummaste du kan göra! Okunskap beror det nog inte på då både jag och min kompis har haft problem med det. Han har förövrigt skruvat i Polaris i ungefär 12 år! Vill du slösa bort dina pengar, köp EFI!
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
varför? av den anledningen att jag alltid gör tvärtemot vad alla andra gör :p
dessutom är jag tekniskt intresserad av speciellt bränsleinsprutning och det skulle aldrig falla mig in att sätta dit förgasare på en insprutarbil tex.. tror jag inte nån vettig person gör.
alla andra köper nya blänkande förgasare till sina hobbybilar/amerikanare/busbilar.
jag bygger insprutning.

nu vill jag inte säga något ont om din kompis då han med 100% säkerhet vet betydligt mer om polaris och skotrar i allmänhet än mig, men jag ifrågasätter ändå om han verkligen vet hur ett efi system fungerar och hur man mäter upp ett sånt..

ett tillägg: jag ser många personer här inne som klagar på det där j*vla efi systemet men i själva verket var det soppafiltret/batteri/spänningsregulator/tjuvluft/glappkontakt mm som var det verkliga problemet.. och en förgasarkonvertering löste problemet, iofs inte så konstigt då man bytt ut hela systemet..
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
varför? av den anledningen att jag alltid gör tvärtemot vad alla andra gör :p
dessutom är jag tekniskt intresserad av speciellt bränsleinsprutning och det skulle aldrig falla mig in att sätta dit förgasare på en insprutarbil tex.. tror jag inte nån vettig person gör.
alla andra köper nya blänkande förgasare till sina hobbybilar/amerikanare/busbilar.
jag bygger insprutning.

nu vill jag inte säga något ont om din kompis då han med 100% säkerhet vet betydligt mer om polaris och skotrar i allmänhet än mig, men jag ifrågasätter ändå om han verkligen vet hur ett efi system fungerar och hur man mäter upp ett sånt..

ett tillägg: jag ser många personer här inne som klagar på det där j*vla efi systemet men i själva verket var det soppafiltret/batteri/spänningsregulator/tjuvluft/glappkontakt mm som var det verkliga problemet.. och en förgasarkonvertering löste problemet, iofs inte så konstigt då man bytt ut hela systemet..
Du har ju rätt i det du säger. Men att jämnföra en bil och en skoter är inte så lyckat då EFIn på en skoter (2takt) Inte riktigt fungerar likadant som på en Bil. Problemen jag har stött på är att huvudenheten (datorn) slutat fungera och därmed givit min skoter fel mängd bränsle.

Jag råder dig att köpa ett insprutningssystem från en annan skoter än Polaris! Ski-doo verkar ju ha haft felfria system på sina maskiner! Ta ett system från en 600SDI eller liknande, skulle bli ett utstickande men väldigt tufft projekt! Lägg sedan upp projektet i Projektdelen! Lycka till med konverteringen!:)
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
varför går det inte att jämföra en bil och en skoters insprutning?

på bägge måste du ha vevaxellägesgivare/varvtalsgivare nånting som talar om när den ska spruta in bränsle? antagligen ihopkopplat med tändningen. (om inte tändningen är separerad från EFIn)

du måste ha en bränslepump för att få det höga trycket som krävs för att spridarna ska ge den fina bränsledimman
och en bränsletrycksregulator i någon form så den angivna bränslemängden stämmer med öppningstiderna på spridarna.

du måste ha spjällägesgivare eller luftmängd/masse givare för att styrenheten ska veta hur mycket luft den suger i sig och ge rätt mängd bränsle i förhållande till luftmängden (tror knappast den använder sig av en map-sensor som känner av undertrycket)

du måste ha lufttemp för att styrenheten ska veta densiteten på luften

du måste ha vattentemp för att styrenheten ska veta rätt bränsle/luftblandnig i förhållande till temperaturen

ett batteri o bra skick som fungerar som spänningsutjämnare för att alla dessa givare o styrenhet ska få stabila referensvärden.

du måste ha 100% lufttätt mellan motor i luftburk så mätvärdena stämmer med dom kalibrerade värdena. och sitter lufttempgivaren i luftburken får inte denna moddas utan att ändra de förprogrammerade värdena i styrenheten

och till sist en styrenhet (databox) som innehåller förprogrammerade värden på bränsle/luftblandningen i förhållande till alla ovanstående givares värden.

Vissa har även en Baro sensor istället för eller tillsammans med luftmasse mätare för att fastställa altituden och på så sätt ändra bränsle/luftblandningen i förhållande till syrehalten i insugsluften

detta är bara en ren gissningsteori då jag inte vet hur polaris efi fungerar änsålänge men så mycket kan det inte avvika härifrån.

att styrenheten ger upp beror oftast på kallödningar, vibbrationer, fukt och ev. kortslutning i kablage.
Det spelar ingen roll om det sitter i en 2takts snöskoter eller en splitterny cadillac med 4takts v8, principen är densamma även om det skiljer lite beroende på hur avancerat det är.

att ta insprutningen ifrån en helt annat skoter skulle inte vara några problem om man har möjlighet att själv mappa om systemet.
annars kräver det att styrenheten har samma programmerade värden vilket iofs skulle vara väldigt nära om man håller sig till samma cylindervolym och cylinderantal men rätt blir det inte.

Kan tillägga att i jobbet så byter vi styrenheter på allt ifrån splitternya bilar till 20 år gamla slitvargar, men inte monterar vi dit förgasare bara för att en styrenhet är fuktskadad..
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
varför går det inte att jämföra en bil och en skoters insprutning?

på bägge måste du ha vevaxellägesgivare/varvtalsgivare nånting som talar om när den ska spruta in bränsle? antagligen ihopkopplat med tändningen. (om inte tändningen är separerad från EFIn)

du måste ha en bränslepump för att få det höga trycket som krävs för att spridarna ska ge den fina bränsledimman
och en bränsletrycksregulator i någon form så den angivna bränslemängden stämmer med öppningstiderna på spridarna.

du måste ha spjällägesgivare eller luftmängd/masse givare för att styrenheten ska veta hur mycket luft den suger i sig och ge rätt mängd bränsle i förhållande till luftmängden (tror knappast den använder sig av en map-sensor som känner av undertrycket)

du måste ha lufttemp för att styrenheten ska veta densiteten på luften

du måste ha vattentemp för att styrenheten ska veta rätt bränsle/luftblandnig i förhållande till temperaturen

ett batteri o bra skick som fungerar som spänningsutjämnare för att alla dessa givare o styrenhet ska få stabila referensvärden.

du måste ha 100% lufttätt mellan motor i luftburk så mätvärdena stämmer med dom kalibrerade värdena. och sitter lufttempgivaren i luftburken får inte denna moddas utan att ändra de förprogrammerade värdena i styrenheten

och till sist en styrenhet (databox) som innehåller förprogrammerade värden på bränsle/luftblandningen i förhållande till alla ovanstående givares värden.

Vissa har även en Baro sensor istället för eller tillsammans med luftmasse mätare för att fastställa altituden och på så sätt ändra bränsle/luftblandningen i förhållande till syrehalten i insugsluften

detta är bara en ren gissningsteori då jag inte vet hur polaris efi fungerar änsålänge men så mycket kan det inte avvika härifrån.

att styrenheten ger upp beror oftast på kallödningar, vibbrationer, fukt och ev. kortslutning i kablage.
Det spelar ingen roll om det sitter i en 2takts snöskoter eller en splitterny cadillac med 4takts v8, principen är densamma även om det skiljer lite beroende på hur avancerat det är.

att ta insprutningen ifrån en helt annat skoter skulle inte vara några problem om man har möjlighet att själv mappa om systemet.
annars kräver det att styrenheten har samma programmerade värden vilket iofs skulle vara väldigt nära om man håller sig till samma cylindervolym och cylinderantal men rätt blir det inte.

Kan tillägga att i jobbet så byter vi styrenheter på allt ifrån splitternya bilar till 20 år gamla slitvargar, men inte monterar vi dit förgasare bara för att en styrenhet är fuktskadad..
Verkar inte riktigt som om du förstod vad jag menade tidigare. Jag MENADE att det vore FEL att jämnföra det då det skilljer på hur avancerat det är. Att EFIn är KASS på Polaris tidigare modeller är allmänt känt.:D Som sagt så är det lite skillnad på BIL OCH SKOTER DÅ DET ÄR MYCKET ENKLARE ATT KONVERTERA TILL FÖRGASARE PÅ EN SKOTER JÄMTEMOT EN BIL.:rolleyes: Sedan ser många det som BILLIGARE ALTERNATIV ATT KONVERTERA TILL FÖRGASARE ISTÄLLET FÖR ATT BYTA UT STYRENHETEN.:boring::beer:
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej. jo.. men.. enklare? vi kan ta en volvo 240 tex.. ett insug, en förgasare, en bränslepump and your done..
och ang. styrenheten så kan det väl knappast vara sååå dyrt då alla med efi ändå bara kastar bort sina styrenheter...

men ja håller med om att för den okunnige och/eller ointresserade är en förgasarkonvertering en snabb åtgärd för att åka ut i gasa igen..

men nu var det inte meningen att det skulle bli en diskussionstråd om VARFÖR utan mer om VAD jag behöver för att få ett komplett system :D :D
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
okej. jo.. men.. enklare? vi kan ta en volvo 240 tex.. ett insug, en förgasare, en bränslepump and your done..
och ang. styrenheten så kan det väl knappast vara sååå dyrt då alla med efi ändå bara kastar bort sina styrenheter...

men ja håller med om att för den okunnige och/eller ointresserade är en förgasarkonvertering en snabb åtgärd för att åka ut i gasa igen..

men nu var det inte meningen att det skulle bli en diskussionstråd om VARFÖR utan mer om VAD jag behöver för att få ett komplett system :D :D
Bli lite utstickande och köp ett SDI system från Rotax :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.276
84
48
Övik
Har du letat igenom sprängskisser? Finns klistrat längst upp här i Polaris avdelningen.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
puffen, jag har samma tro som du, dvs. att det mesta spökeriet ang. efi beror på okunskap och "allmän rädsla för elektronik", betänk att maskinerna fanns i början av 90-talet, före dataålderns stora intåg...idag sitter ju "varenda" 18-åring och programmerar megasquirten till sin trimmade turbo-volvo...

nämen utan att överdriva så är jag av den tron att många polaris-sprut har blivit lagda på hyllan pga. glappkontakt, defekt givare eller kanske så enkelt som dåligt batteri. har själv haft 3st polarisar med sprut och inte upplevt några större mankemang så länge man sett till att hålla batteriet i bra kondition.

ursäkta om jag egentligen inte tillför så mkt till ursprungsfrågan men jag tycker du är ganska så rätt ute i inlägg #5. läser en lista med felkoder här och utöver vad du listat hittar jag en tempgivare på vevhuset, sensor för atmosfärstryck finns på RXL. Mig veterligen har de bara en tempgivare på luftburken, dvs. ingen lmm...däremot klingar det lite bekant nånstans i bakhuvet när du nämner barosensor...kan det sitta en sådan i styrboxen tro?

följer detta med spänning! :ciao: