Efterlängtat tillskott i sladdfamiljen

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har idag hämtat 2 st nätsladdar som BAM mark och mek mycket välvilligt byggt åt oss. Många tack för sladdarna!!!!!!

Har oxå kompletterat sladdarna med draganordning, tack Laitis Boden för hjälpen med kättingarna


Färdiga för bruk
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
MEN oj vad glad jag blir!!!

Jäddra bra med "skidorna" på ovansidan ifall man vill dra dom hem utan sladdning (mycket användbart ifall det slår om till plusgrader då man är ute..fast, ska inte skidorna sitta längst bak på sladden????)

Tack ALLA inblandade.

Läge att lägga upp BAM som sponsor till klubben!! Å Laithis. :)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har för avsikt att göra en test på någon av de nya närsladdarna i morgon em med min egen

Är ganska säker att det är bäst med skidorna fram på sladden, om inte så kan man göra skidor även baktill, därefter återstår bara att hitta rätt valla :)
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Jag skulle rekommendera att byta till vanlig dragstång då kedja/rep har en stor nackdel.
Vid en isig nedförsbacke så kan sladden glida ikapp skotern och följa med mattan upp och kila fast under fotstegen, vilket gör den fortsatta färden ner för backen mycket besvärlig.
Efter att ha råkat ut för just detta har jag slutat använda sladdar som dras med kedja/rep.
 

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
52
Sa Svartbyn
Är ganska säker att det är bäst med skidorna fram på sladden, om inte så kan man göra skidor även baktill
Håller med runte, är nog fysiskt omöjligt att få "lyft" på hela långa sladden från draget till skidan om den är placerad bak. Som det är nu lyfter skidan sladden från snön och hasar på bakänden.

Rejäla doningar iaf, härligt!!!
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag skulle rekommendera att byta till vanlig dragstång då kedja/rep har en stor nackdel.
Vid en isig nedförsbacke så kan sladden glida ikapp skotern och följa med mattan upp och kila fast under fotstegen, vilket gör den fortsatta färden ner för backen mycket besvärlig.
Efter att ha råkat ut för just detta har jag slutat använda sladdar som dras med kedja/rep.
Tack för tips!!!

En triangelfromad dragstång skulle även styra undan sladden om den kom emot ett träd bättre också, så det inte tar tvärstopp mot framkanten på sladden.

Runte: är det nån typ av "säkring" på de nya sladdarna?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Tack för tips!!!

En triangelfromad dragstång skulle även styra undan sladden om den kom emot ett träd bättre också, så det inte tar tvärstopp mot framkanten på sladden.

Runte: är det nån typ av "säkring" på de nya sladdarna?
Jamenvisst, samma modell som på movern

Ok för ett fast drag, men å andra sidan har vi väl aldrig haft det problemet med dom andra nätsladdarna

Har gjort en testtur idag Arne-stugan-kraftledningen och vårt efter "sunderbykraftledningen"
Har efter detta gjort en smärre mod, sladden samlade onödigt mkt. snö längst fram

Provade att vända på sladden på Notträsket och tog en tur i lössnön vilket gick mkt. bra, i detta läge fick jag oxå tanken på en dragstång, den gick väldigt lätt.......

Just där jag kört dagens sladdtest är det helt onödigt med någon sladdning före helgen, dessa leder är i huvudsak i gott skick
 

5900 l/c-95

Välkänd medlem
5 feb 2007
206
0
16
Boden
Finns det någon nätsladd över? Tänkte om man kan ha en vid pumphuset i Bodsvedjan?? Så kan man när man har tid sladda till Hängbron-Åberget!! Bara en ide`
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Utmärkt ide, ta den gamla nätsladden som står nere på ängen, du får förståss försöka att hålla lite koll på den så att den inte hamnar ute i förskingringen
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Finns det någon nätsladd över? Tänkte om man kan ha en vid pumphuset i Bodsvedjan?? Så kan man när man har tid sladda till Hängbron-Åberget!! Bara en ide`
Låter toppen, se bara ha koll på den, och att folk vet att den tillhör klubben.

MVH L-O