Eftermontera back på Summit 800x -01

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Att eftermontera back är inte billigt, för din årsmodell behöver du hitta ett kedjehus med back + spak och diverse monteringsdetaljer från till exempel en formula delux.

Helt ärligt är det billigare att sälja skotern och köpa en som har back från början.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag kollade på det där för några år sedan sedan för en 01:as rave som vi funderade på att eftermontera elback på och om jag kommer ihåg rätt så var det CDI-box, tändplatta, svänghjul, rer-knapp + kabelhärva. Vi kom i alla fall fram till att det var billigare att byta skoter till en nyare modell än att försöka eftermontera back.

Men det är inte samma motor i 01:ans summit och 03:an så det går nog inte så bra.

Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
De funkar att eftermontera rer, du behöver iofs byta ut hela elsystemet såsom : kablage, mpem, svänghjul, stator, trigger och ev mätare.

Har en -01 motor i min -05 adventure och det funkar fint.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ska du ha elback, (RER), på en 01, så måste du förutom det Mr_Smurf skrev här ovan också ha sekundärvariator från en maskin med RER. Alternativt bygga om befintlig med bl.a helix och glidklackar avsett för RER.

Personligen skulle jag hellre montera mekanisk back från ex.vis en Grand Touring. Vad som behövs är ett komplett kedjehus och reglage med hållare. Har man inte tummen mitt i handen så flyttar man över detta på ca 1 timme. Men det brukar inte vara helt gratis om man väl får tag i prylarna på skroten. Så byta maskin är kanske både billigare och enklare.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk