Eftermontera batteri

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Hur är det med laddningen till batteri på skotrar?
Tänkte göra så här på min Lynx 600 H.O-04 (som det ej suttit batteri på tidigare).

Voltregulator 12V AC - Likriktare 12 DC - Laddrelä - Batteri som ska mata "extraljus" som jag monterat på huven - Brytare på styret till lamorna. Kanske säkra 10A?

Tror ni det fungerar bra? En säljare mumlade nått om att inte generatorn skulle orka ladda batteriet med enligt sprängskissen så ska den leverera 360W.

Tacksam för svar!
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Har själv gjort samma operation, dock inte för att driva lampor.
Tänkte du knycka strömmen ifrån nån befintlig lampa?
Frågan är hur mycket dina extraljus drar, är det ett eller flera å vilka watt?
Med org lysen och utrustning inkopplad så är frågan hur mycket ström du har över ifrån din ljusspole..
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Inte säkert att det behövs ett batteri, det är 2st 18W LED lampor med grymt sken! så dem kommer dra ca 3 A men jag ska ändå montera ett batteri för att få jämn strömförsörjning och även kunna tända då skotern inte är på.
Det finns 2 lediga kontaker som jag hoppas de finns spänning i, kanske en av dem tillochmed redan är likriktad om jag har tur (förberedelse för 12V uttag).

Vilken sorts laddrelä köpte du?? har letat mycket men bara hittat relän till bilar...
Hur mycket ström jag har över från ljusspolen? 36W är ju inte mycket så det borde ju räcka.
Likriktaren jag har klarar 4 A så den borde jag klara mig på om det skulle behövas likriktas.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Aha, de kan ju bli bra. För så lite watt behövs nog inte ett batteri egentligen, men kopplar du in ett finns ju möjligheten att koppla in andra grejer me.
Själv använde jag inget laddrelä, låter batteriet ta såmycke det kan då jag använde ett 3ah gelbatteri från biltema..
Likriktarn från kjell&co för 39:- funkar ju fint den me, å den är en 25amp.
Själv slog ja till på en voltregulator med inbyggd likriktare 200w för 400 spänn..
Å drog den röda å svarta direkt till batteriet + å -

Du kanske skulle kopplat så du kan stänga laddströmmen till batteriet ifall du inte hittar nåt lämpligt laddrelä, finns risk du kanske steker batteriet annars om du ha så små förbrukare..
Vad är det för lampor förresten? Länk? :)
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Det är ju det jag tänkt, att det ska bli bra ;)

Kan det vara så att gelbatterier tål mer än vanliga med vätska i? isf kanske man köper ett sådant.
Jag köpte likriktarn för 35 kr, är som en plastbit med 4 långa stift, 1V spänningsfall i den. För mig känns det inte nödvändigt med ny regulator då jag har en likriktare liggandes, är ju liks så lätt att likrikta.
Hur stor är egentligen laddströmmen till ett 12 V batteri?
Hur ska jag veta när jag ska bryta så att inte batteriet överladdas? :O
Ska prata med en Brp-mekaniker i morrn så ska jag höra vad han har att säga ang laddrelät.

Lamporna: http://worklight.storedo.com/p/18w-ultra-slim
Tog en dag att få hem dem från Kiruna till Umeå! Kan lägga ut en bild senare hur ljusbilden blir med 2 av dem :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Får hoppas på det :)
Hmm jo ang likriktare å regulator.. Jag körde i början med bara likriktare och 2st koddningar..
Och strömmen tog jag från ett tillbehörsuttag som fanns på skotern. Jag antog att den var voltregulerad redan, men när strömmen väl var likriktad visade det sig att det fladdrade uppåt 16-18 volt med lite varv, å säkert ännu mer på fullt ös.. Fast jag hann bränna det jag kopplade in på den utgången.
Så lita inte på att strömmen är lugn å fin när den är likriktad, därför du även med fördel kan köra en voltregulator så volten stannar på 14-14,4 som max, annars eldar du batteriet fort.

Har själv just nu med mitt batteri 12,5v i batteriet innan jag startar skotern, och med den igång stadiga 14-14,4volt över batteriet..
Så egentligen kan jag starkt rekomendera en 230w likriktare/voltregulator från typ rinab eller nåt, såg dom kosta 320spänn, och då får du en enkel å snygg installation också :)

Ska som sagt bli intressant å se, dedär ordnar du nog :)
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Skotern står i stugan 25 mil bort så vill gärna ha koll på allt då jag åker dit så man inte står där med nån liten del som fattas.
Men ska göra så här.

Först mäta och se om jag har DC i någon ledig kontakt, om inte så likriktar jag och mäter hur många Volt jag får om jag varvar skotern. Om det bara är ca 14 V så är allt lugnt, om den vandrar upp mot 17-18 så är det bäst att montera voltregulator med likriktare?

Skulle den här fungera? http://www.skoterdelen.com/voltregulator-med-likriktare-p-17540-c-2466.aspx?externalsearch=1
Även fast det står "magneto 12V/360W" på sprängskissen?

Tack för info! :)
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Pratade med en BRP mekaniker idag och han sa att jag fick stoppa ner "konsumgrejer" om jag ville, inget han rekommenderade utan han ville sälja en ny originalregulator till mig för ca 1500kr..

Han var inte så hjälpsam då jag skulle montera ickeBRP grejer i maskinen om jag säger så.
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Har hittat en laddregulator nu men är osäker på hur jag ska koppla in den.
Finns 3 stift på den:
D+
D-
DF

Tror ni det här skulle fungera? :)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Du ska nog till att börja med kolla så du inte redan har likspänning i befintliga lyset, har du det är det inga problem att bara hänga på LEDlamporna på dom..
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Har med störst sannolikhet Växelspänning i hela systemet så då tyckte jag att det va lika bra att sätta in ett litet batteri så jag får jämn och fin ström till lamporna, vill även kunna tända dom fast skotern ej är på.
Har redan alla grejer så det är bara att koppla in.