Egde x 700 -02 RPM funderingar

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Va ut och prova min nya inköpta skoter idag. Men jag tyckte den varva mycket. Höll man typ 50-60km/h så varva den 6-6.5. och vid fullgas upp mot 9.5 är inte det lite mycket? Tyckte inte det lät som den varva så mycket, jag menar 9500rpm ska juh bara yla typ. kan varvräknarn ljuga eller varvar dom så mycket?

Den gick väldigt fint annars tycker jag :) nöjd somfan
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
9500varv låter väldigt mycket. En rmk 700 -02 ska varva mellan 7900-8100 för att ge max effekt beroende på bestyckningen. Så edgen borde också ligga därekring. Min 800 med pipa varvade 7700varv vid max effekt.

Du kanske borde kolla lite om de är variatorn som kärvar lite och inte vill växla på nog mycket eller om det är nån som bytt fjädrar vikter mm. tidigare.

Se även om remmen är i bra skick så den inte slirar eller kanske rent av är fel rem.

Kolla upp vad som sitter i den nu till att börja med. Bör vara vikter kring 62gram eller mer och blå/vit,svart/vit eller svart/grön fjäder i den std.

Sekundären är ju svårare att kolla utan att ta isär den.

Hoppas de kan vara till nån hjälp.
/Fredde
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
9500varv låter väldigt mycket. En rmk 700 -02 ska varva mellan 7900-8100 för att ge max effekt beroende på bestyckningen. Så edgen borde också ligga därekring. Min 800 med pipa varvade 7700varv vid max effekt.

Du kanske borde kolla lite om de är variatorn som kärvar lite och inte vill växla på nog mycket eller om det är nån som bytt fjädrar vikter mm. tidigare.

Se även om remmen är i bra skick så den inte slirar eller kanske rent av är fel rem.

Kolla upp vad som sitter i den nu till att börja med. Bör vara vikter kring 62gram eller mer och blå/vit,svart/vit eller svart/grön fjäder i den std.

Sekundären är ju svårare att kolla utan att ta isär den.

Hoppas de kan vara till nån hjälp.
/Fredde
Tack för hjälpen. det där lär jag juh kolla upp innan man börjar köra för fullt för det lär juh inte vara bra att den varvar så mycket. Remmen vet ja är rätt iaf och alldeles ny.

Ska man lämna in den på bänkning kanske?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
De är väl upp till dig själv om du vill kosta på en bänkning för att veta topp effekt samt vid vilket varv den ligger. Men börja först att kolla vad som är fel nu för de verkar ju inte stämma ett någe.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Det löste sig det va variatorn som kärva lite. nu varvar den strax över 8000 på fullgas.