Ehh? Vad händer?

Criss

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
38
Jämtland
Primären hakade upp sig idag, alltså när man släppte gasen så fortsatte den att dra tills den inte orkade mer och stannade. Var tvungen att lyfta bak och en som gasade till några gånger så till slut släppte det.

Vad ska bytas?

Hilfe!


 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man måste nog titta närmare på variatorn för att kunna säga något säkert. Om den rent allmänt är nedsmutsad, glapp och risig så ska man inte bli förvånad vad som än händer.
Men om du ska misstänka några speciella detaljer så kolla om det är stort spel i bussningen för den rörliga skivan. Om det är en variator av Comet 102- eller liknande typ (alltså med vikter som är lagrade i ena änden och rullar som ligger an mot dem) så se till att det inte finns några "platta" ställen på rullarna eller deras anliggningsytor på vikterna, samt att vikter och rullar går lätt och glappfritt i sina lagringar.
Gör ren alla delar till variatorn ordentligt.
Normalt ska man passa sig för att smörja primärvariatorer, gammal olja/fett kan bilda en seg massa med gummispån från remmen, som får det mesta att klibba ihop. Möjligen kan man lägga självsmörjande bussningar i blöt i tunn mineralolja nån timme innan man monterar dem. Säkrast att följa variatortillverkarens anvisningar när det gäller smörjning.

Om du skriver något mer, så kan du väl tala om vad det är för skoter och märke/typ på variator också!
 

Criss

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
38
Jämtland
tog in skotern och tittade närmare på variatorn. Skruvade ej isär den.
Så att rullarna var helt trasig, det gick tjocka spår dem. En var helt kass. metallspån överallt!
vad beror det på att det blivit så?
Ska byta dessa ! Är det svårt? Behövs specialverktyg?
Momentnyckel finns. Hur hårt ska den dras? Har ej instruktionsbok! Vet ej variator typ tyvärr!

Är det förövrigt svårt att göra fel vid variator skruvning?

Skotern ja, det är en XC 600 SP -99

Tack för svaren Torbjörn!!!