Man måste nog titta närmare på variatorn för att kunna säga något säkert. Om den rent allmänt är nedsmutsad, glapp och risig så ska man inte bli förvånad vad som än händer.
Men om du ska misstänka några speciella detaljer så kolla om det är stort spel i bussningen för den rörliga skivan. Om det är en variator av Comet 102- eller liknande typ (alltså med vikter som är lagrade i ena änden och rullar som ligger an mot dem) så se till att det inte finns några "platta" ställen på rullarna eller deras anliggningsytor på vikterna, samt att vikter och rullar går lätt och glappfritt i sina lagringar.
Gör ren alla delar till variatorn ordentligt.
Normalt ska man passa sig för att smörja primärvariatorer, gammal olja/fett kan bilda en seg massa med gummispån från remmen, som får det mesta att klibba ihop. Möjligen kan man lägga självsmörjande bussningar i blöt i tunn mineralolja nån timme innan man monterar dem. Säkrast att följa variatortillverkarens anvisningar när det gäller smörjning.
Om du skriver något mer, så kan du väl tala om vad det är för skoter och märke/typ på variator också!