Elback på indy xlt -93

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
Kan det vara så svårt.....eller kanske det är.
tänder alla stift samtidigt 3ggr/varv?
jag tror det för det sitter väl bara en triggerspole i den.
om man kopplar bort triggspolen med en knapp.
När motorn nästan stannat kopplar man in en annan triggerspole som sitter efter ÖD.
måste jag kanske först ge den några tändpulser ca 90gr fÖD för att få den att gå baklänges?

Vet nån hur RER funkar?

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Ja all tänder samtidigt ... och din teori borde kunna funka men jag tror du kommer att få problem med att få allt att funka tyvär. Finns en bra beskrivning på thordsmotors hem sida om RER

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
I teorin så bör det vara som du skriver. Ändra tändningen , men i praktiken blir det nog svårare. Du behöver i vilket fall sätta på en sekundärvariator som klarar av att snurra baklänges.

Håller själv på experimentera med att ändra tändningen så motorn går åt "fel håll". Jag förstår dock inte vad som igentlige när "rätt" håll på en motor, då det bara handlar om tändningen. Men i mitt fall så är jag bara ute efter att vända motorn åt andra hållet, och därför behöver en motor som snurrar, åt andra hållet.

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
Det stod 62gr föd när veven ska vända rotationsriktning på thord´s sida.
om min trippel når säg 56gr föd på en kolv när det är dags att börja tända så innebär det ju att en annan kolv är vid 64gr efter övre dödpunkt.
kommer den kolven då att accelera veven och när nästa kolv träffar 62gr så slår den av veven?

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Det bör inte vara nån fara eftersom den tänder så pass tidigt som 56gr föd och det finns ju redan tripplar med RER så.
Vågar inte garantera nåt men jag tror det enda är att testa ... du skrev att den måste tända 62gr föd för att vända?... tycker det låter rätt tidigt men säger thord det så antar jag att han har rätt :-S. Du får gärna meddela hur det går om du får det att funka ... har inga direkta planer på att testa sj men kul att höra om det är praktiskt genomförbart :-D