Elfel på Dragon 700 -07

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Hej, ska försöka berätta vad som hände så gott det går.

Körde en hel dag i alldeles underbart puder, maskinen blev såklart översköljd av det vita guldet flera gånger.
När vi bestämde oss för att åka hem upptäckte jag att handtagsvärmaren började bli väl så varm, så jag stängde av den. Då började maskinen bluddra och dö när jag gasade.
Stängde av den illa kvickt, sen när jag provade dra igång den starta den men gick dåligt på tomgång och var nära att dö för att sedan vakna upp igen, så fort man rörde gasen så dog motorn.
Instrumenteringen var helt släckt och lamporna fram bara glödde lite, som att dom fick för lite ström.

Har läst att voltregulatorn är dålig på de här maskinerna, kan det vara den som gått sönder?
Jordfel kanske?

Är det någon som vet om det är något standardfel jag råkat ut för?

Mvh Henric, tack för tiden :)
 

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
jag har precis köpt en iq 600 cfi. tidigare ägare hade tydligen haft någe elfel på den. han bytte voltregulator utan resultat. det visade sig tydligen att det va en jorkabel/jordfläta som var problemet.

mvh/mattias
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Om volt regulatorn inte är bytt så finns det risk för att det är den, men det är ju en dyr chansning att köpa en innan man kollat om det är något kabelbrott eller liknande. Du har ingen kompis med samma maskin eller en snäll handlare som du kan få låna en voltregulator och provbyta?
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Tror inte att voltregulatorn är bytt.
Har nog bara Kalix Maskiner att vända mig till ang. Lån av sådan, och vet inte om dom gör det.

Vart sitter jorden på skotern? Några tips på hur jag ska kolla om det är den eller kabelbrott, bara mäta sig fram eller?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Kolla alla kablar i och runt spec runt kanterna på elektronik locket.. ta bort det 2 st stjärnor.. ovanför variatorerna. Hört en del har haft sönder gnagna kablar som ligger mot plast kanten..

Har du kollat något på laddstolpen när skotern går i displayen?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Har inget batteri i skotern, så har inte sett några staplar..?

Tog bort locket ute i skogen och kollade lite men såg inget då, ska kolla på det nogrannare imorgon. Tack för alla tips! sjukt tråkigt när det strular :(
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Det har då inte funnits några alls där, har kollat efter dom, men då är det konstigt att skotern alls gått?
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Kom på en sak nu, monterade tunnelväska och var tvungen att ta bort baklyset tills kag kommit på ett bra sätt att montera det. Så jag körde utan baklampa hela dagen. Kan det ha varit en orsak till felet? Ger det någon annan vägledning?
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Läst att ECU:n kan brännas om voltregulatorn går sönder, men att det ska synas på undersidan. Min tycker jag ser fin ut:



Så här ser voltregulatorn ut:


 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Kom på en sak nu, monterade tunnelväska och var tvungen att ta bort baklyset tills kag kommit på ett bra sätt att montera det. Så jag körde utan baklampa hela dagen. Kan det ha varit en orsak till felet? Ger det någon annan vägledning?
Jag har för mig att det är en speciell sats man måste köpa om man ska ha LED baklyse för att det ska passa med Polaris elsystem. Mins dock inte vad som var speciellt med den men det var för att inte få elfel/elproblem. Så en ren gissning är att du kan fått nått fel då du kopplade isär kablarna, men som sagt ren spekulation av mig.
Kvarstår felet sen du satte tillbaka baklyset?
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Jag provade faktiskt inte att starta den då jag hade plockat bort regulatorn och ECUn och hade lite bråttom hem. Skotern står i stugan, 5 mil hemifrån.
Blev lite rädd för att jag ska bränna ECUn om jag startar den med trasig voltregulator, är det något jag ska oroa mig för eller är det överdrivet?
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Nu har jag kopplat in voltregulatorn. Skotern lever igen och går bra!
End problemet är att bromslampan lyser inte när man bromsar. Den har samma vanliga sken oavsett vad man gör.
Något att oroas över?
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Nädå det är ingen fara. Gissningsvis har du kopplat baklampan fel. Polaris har bakvänd matning till baklampan på dessa maskiner, alltså, en pluskabel och två jordkablar. En konstant jord och en som jordar när du bromsar. Kastar du om dessa kablar till lampan så så kommer bromsljuset lysa konstant och ordinarie tändas när man bromsar, men eftersom bromsljuset lyser konstant så kommer man inte se att ordinarie ljudet tänds vid broms. Så prova kasta om kablarna bara.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Ok! Perfekt, tack för hjälpen! :)
Provkörde en Assault 800 idag på skotermässan i Piteå idag, är lite avis på dig :)
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Jag har ju inte varit och klippt i några kablar, utan enbart kopplat ur kontakten och sedan kopplat ihop den igen, den går ju inte att vända fel. Och innan Voltregulatorn gick så fungerade lampan (är jag 90% säker på).
Ska jag prova vända kablarna ändå, eller kan det vara något annat?