Elfel

ERKARANGER

Ny medlem
2 feb 2010
2
0
1
sundsvallstrakten
är det nån som har fått till den hoppande varvräknaren på ranger/rave 800 från -03
den reagerar när man slår på och av handtagsvärmarna..

tacksam för svar
 

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Hej
Alt1 Jordfel
Om du har batteri så kolla upp om du har dålig jord med en startkabel som du jordar mellan motor och chassie. Blir varvräknare stabil så har du löst problemet

Alt2 Statorn
Ta bort säkringen för lyset och kolla om varvräknare blir stabil vid ca 3000 rpm.
Mät spänningen på ingående säkring vid ca 2000 rpm ca 12V och vid 4000 rpm 13V
sätt tillbaka säkringen och mät spänningen. om spänningen sjunker när du varvar motorn med lyset på kolla vad du har för utgående spänning mät direkt på säkringen ca 13V allt1 ohm-mät statorn. Ohm-värde 0.6-1.6 ohm vid 20 grader. allt2 mär spänningen på statorn, minst 14 V växelspänning och spänningen får inte sjunka vid belastning. Du kan mäta växelspänningen från den fyrpoliga kontakten som sitter framför magnapullen. starta inte motorn utan spänningsregulatorn sitter på plats. (det kan vara 3 st gula kablar)

Lycka till

MVH Lynx800HO
 

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Hur går det har du fått till felet eller felsöker du fortfarande?

Har du inte löst felet kan du också kolla detta.

Du kan också kolla upp kablarna från instrumenteringen ner till första skarvkontakten så inte någon kabel är av eller nästan av. Rör kabeln samtidigt som du håller jämn gas och titta på varvräknare. Det kan vara så att kabeln visar ok med en ohm-mätare men kabeln är av i allafall.
Om du byter till en kabel, byt till 1,5 mm tjock kabel från kontakt och upp till instrumentering.

//Lynx800HO
 

bjorxen

Medlem
23 jan 2011
30
0
1
Hej
Alt1 Jordfel
Om du har batteri så kolla upp om du har dålig jord med en startkabel som du jordar mellan motor och chassie. Blir varvräknare stabil så har du löst problemet

Alt2 Statorn
Ta bort säkringen för lyset och kolla om varvräknare blir stabil vid ca 3000 rpm.
Mät spänningen på ingående säkring vid ca 2000 rpm ca 12V och vid 4000 rpm 13V
sätt tillbaka säkringen och mät spänningen. om spänningen sjunker när du varvar motorn med lyset på kolla vad du har för utgående spänning mät direkt på säkringen ca 13V allt1 ohm-mät statorn. Ohm-värde 0.6-1.6 ohm vid 20 grader. allt2 mär spänningen på statorn, minst 14 V växelspänning och spänningen får inte sjunka vid belastning. Du kan mäta växelspänningen från den fyrpoliga kontakten som sitter framför magnapullen. starta inte motorn utan spänningsregulatorn sitter på plats. (det kan vara 3 st gula kablar)

Lycka till

MVH Lynx800HO
Tjenare !

Jag lånar tråden lite. Jag har problem med att allla varningslampor lyser och varvräknaren är i botten, svagt lyse och hela baletten. Bytt relät utan någon succé. Men nu så provade jag det du skrev om att ta bort säkringen för lyset vips så hoppade varvräknaren igång och instrumenteringen också allt som vanligt. La sig stabil direkt är det statorn eller kan det vara den dära helljusknappen som vissa verkar ha problem med? Har tyvärr inte en multimeter i närheten. men vart är det man ohm mäter genom för kablar ?