Elproblem Finlanda / Allmänt rotax 503

GLX503

Medlem
30 nov 2008
12
0
1
Vindeln
Sitter på en -84:as Lynx Finlandia GLX, vilket jag anser på många sätt är den bästa skotern som finns även om en 39:a inte vore helt fel heller. Problemet är som med de flesta äldre skotrar att det alltid är något som ine funkar.

Den här gången är det djupt rotat i det elektriska. Har kört utan lyse och laddning ett tag och blev nådigt less på de hela så det blev alltså dags att åter öppna huven.

De första testen visade att vi hade i allafall ström ut ur motorn samt att ifall vi kopplade batteriladdaren till lyset så funkade det utan problem, vidare undersökningar visade att vi hade ström före men inte efter likriktarn/voltregulatorn. Så situationen såg rätt enkel ut och vi köpte helt sonika en ny likriktare/voltregulator.

Denna grej var inte riktigt likadan som den som satt där orginal och det visade sig att vi fått en modernare 230W likriktare istället eftersom firman inte hade någon gammal 200W-are. Nåväl vi kopplade in den och fick bevisligen ut ström ur den enligt följande:

Vid arbetsvarv
Från svänghjul 26-32V Växelström AC
Från voltregulator 3,5-4V Likström DC

En klar förbättring men inte alls i närheten av de 13-14 Volt man normalt borde få ut... Ett samtal till den lokala skoterreparatören ledde till att vi skaffade en 200 Watts likriktare i stället som såg exakt likadan ut som orginal eftersom han trodde att det var felet.

Efter inkopplande får vi samma resultat
26-32V AC blir 3,5-4V DC

Nu är jag dock helt less på fanskapet och vänder mig till er här ute i hopp om att någon kan det elektriska bättre än mig och kan komma på någon lösning till mysteriet.

De huvudsakliga frågorna är:

Elsystem på skotrar är i regel på 12V eller hur? Och jag kan inte händelsvis fått en likriktare till en 6Voltare?

Är det separata källor runt svänghjulet för tändning och "sekundärström" och är det möjlgt att felet ligger där?
 

nilin

Medlem
11 feb 2010
22
0
1
Verka som du har samma problem som här

Elproblem 5900 -87 den svarta modellen

Jag tror jag har samma problem &så med min 5900 GLX -88. Men jag måste få den att starta. Kollar just nu vad det skulle kosta att fixa en försummad snöskoter. (Har fundering på att köpa en -95 LC i stället.)
 

GLX503

Medlem
30 nov 2008
12
0
1
Vindeln
Det verkar ju onekligen vara samma problem, men lösningen som erbjuds gäller ombyggnation till ett uteslutande växelströmssstem vilket inte känns aktuellt eftersom jag har batteri och elstart och vill behålla dem. Det jag inte förstår är varför det inte vill funka nu när det funkat utmärkt med den gamla likriktaren i 25 år.

Man undrar ju ifall alla moderna likriktare är helt felkonstruerade?
 

nilin

Medlem
11 feb 2010
22
0
1
Jag har en utan el-start och batteri.

Den gamla hade 4 trådar, nya har 3 (gul/grön/röd). Gamla hade svart och två gula (ev en gul/grön) och en röd om jag inte minns fel. Skall bara få igång skotern och fel söka. Bränsle systemet är nu bort pockat, tank skall bort för rengöring.
 

GLX503

Medlem
30 nov 2008
12
0
1
Vindeln
Okej min gamla hade 2 gula (AC fas och 0:a) en röd och en svart jordkabel.

Försök 1: Köpte en orginaldel 230 Watts 3 trådar: 2 gula och en röd, ingen separat jordning av likriktaren (med kabel iaf)
Resultat 3,5-4V

Försök 2: Köpte SNOPRO's piratgrej 200 Watts med 4 trådar, ser likadan ut som den som satt orginal. Inkopplad på samma sätt..
Resultat 3,5-4V
 

nilin

Medlem
11 feb 2010
22
0
1
Vi verkar ha samma problem. Dock har jag inte mätt mina nyligen min låter som ditt första försök. Frustrerande att inte kunna kolla detta. (kommer att följa denna tråd och får jag igång min så rapporterar jag)
 
31 jan 2006
22
0
1
Hej

Har ni löst problemet med lågspänning? Har samma problem på en Lynx 5900:a -94.
Bytt ljusspole och likriktare, får samma mätvärden trots det.

mvh/mats