Elproblem!

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Har en tråd sen tidigare.. men har kommit en bit nu så lägger upp en ny, tack för alla samtliga svar på förra...

Jag märkte nu att voltregulatorn inte var inkopplade fick upp till 40v från kablarna..
hade tänkt koppla in den.. men vet ej hur jag ska koppla in den eftersom jag vill ha vanlig ström i alla kablar.. måste ju koppla den från kablarna som kommer från motorn vid magnapullen? har lite bilder jag kan lägga upp...
Den har ju en stickkontakt men hittar ingen bland kablarna på min skoter så måste väl koppla in den på nått vis... kommer några bilder här...
DSC02608.jpgDSC02609.jpg
där ser ni ju kablarna från motorn.. nån som vet hur jag ska koppla nu?
/patrik

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Vad har du för skoter? årsmodell, märke osv...

Du behöver ett elschema. Jag har ett gäng men då måste jag få svar på ovanstående.

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Av bilderna att döma så är det en traditionell voltregulator på växelspänningssidan.
Det vill säga den ligger och jordar ner spolen i svänhjulet i mycket korta pulser.
Så fort spänningen stiger över ett visst värde, så jordar den ner spolen i en ytterst kort puls, eftersom spänningen sjunker omedelbart.
Jag håller dock med föregående svar, ett elschema är nog nödvändigt för att lösa detta, om inte någon har direkt erfarenhet från just din maskintyp.
M.V.H
/Tobias

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Jag tänkte bara koppla in lysen.. hur funkar dom 2 kablarna från regulatorn egentligen nån som vet det? För då ska man väl kunna ta en kabel direkt på en kabel som ger 12V++++++++ och sen koppla bara till lysena efter? men gör man det med andra gula kabeln då? och jordar lysena separat?? vilken kabel ska ha 12v+++++ och vilken kabeln ska man koppla sen på lysets +??

Vet inte vad jag har för regulator heller eftersom det är bytt motor i skotern... antingen från snowhawk 503-05a eller 494 rotax -00a...
Det sitter H3or 12v 55w i snowhawk vet inte vad det sitter i rotax motorerna för lampor eller har det nån skillnad? för vissa regulatorer ger ju
ut bara 6v eller 12v, vet ju inte vad den ger ut

Last edited:

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
När jag ser på bilden så är en kvalificerad gissning att det är en regulator med likriktning.
Och då har du en kabel in (från motorn/svänghjulet), och en kabel med reglerad spänning ut, som även är likriktad (+ 12 V).
Sedan är själva höljet jord, så det är viktigt att den monteras mot en säker jordpunkt, men där brukar ju chassiets metallytor fungera bra.
Om det inte finns någon märkning så får du prova dig fram.
Det går att göra en diodmätning om man har ett bra instrument i och för sig.
Men det enda som händer om du kopplar fel är att du inte får någon spänning ut, eftersom du har fel riktning på dioden i likriktardelen.
Så du förstör ingenting.
Prova och återkom gärna om hur det gick.
M.V.H
/Tobias