Elschema ET 340

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Har lite problem med vart vissa kablar ska på min ET 340 från -82. Har varit nån klant före mig och dragit kablar till höger å vänster och bytt färger hit å dit. Jag rev ner allt men lyckades ju så klart glömma bort vart Den oranga och den grå kabeln ska. Dom kommer ju ut från statorn och går upp till var sin tändspole, men sen då? Tror att förra ägaren hade dragit dom till varsin sida om nödlinan. Kan det stämma? Allt är bort kopplat i övrigt på skotern. nyckel och dödar knappen :/.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Den orangea och grå till varsin tändspole…?? Då är det inte en ET340-motor du har i skotern, eller åtminstone inte ett tändsystem för ET.
På min gamla GP440 från 1977 var det dubbla tändspolar, en för varje cylinder och den hade just grå och orange kabel. Men den hade brytarspetsar och inte CDI-tändning.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Jo det är två spolar.
Kan du ta några bilder på motorn? Och kanske på serienumret på motorn?
Är det originalmotorn så stämmer det numret med numret som står på höger sida av bandtunneln.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Det är original ET motorfäste, men ett påsvetsat fäste för den utbytta motorn.
Gissningsvis en motor från en SW440. Jag tror att du hittar motornumret på fläktkåpan ovanför magnapullen. Det är instansat på kanten i höjd med insuget.

Du har en Keihin membranförgasare som är rätt känslig att få till perfekt. Går den bra, så ändra inget på förgasaren.
Du har brytarspetsar och dessa måste du kolla att de har rätt avstånd, precis som på en gammal Zûndapp :madgrin:

Om du PM:ar mig ditt mobilnummer så ska jag ta kort av elschemat för din motor och ett för ET340 och MMS:a dig. Då borde du kunna sy ihop det.
 

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Tack du är lätt dagens räddare i nöden. Ungarna hade jagat mig i evigheter annars ;).

Och den går skit kan jag tala om för dig. Den spottar å fräser men sen kommer den typ. Man är ju inte helt bakom flötet på motorer men den där förgasaren går jag bet på :/. Men det löser sig nog.

Tack än en gång!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett tips beträffande SW440-motorn och dess tändsystem:
Originaltändspolarna, Mitsubishi F6T401, går ofta sönder (det brukar bli avbrott i högspänningslindningen). De pirattändspolar som förekommer, märkeslösa med numret 01-143-17, är totalt värdelösa pga höga järnförluster, de skulle möjligen kunna fungera i ett CDI-system men det är nätt och jämnt att de ger någon gnista i ett brytarstyrt tändsystem.
Riktigt bra och pålitliga tändspolar med i stort sett rätt elektriska data kan man däremot hitta i bilvärlden - närmare bestämt i Opel Kadett m fl från ca 1988, som har en tändspole som heter Delco 3 474 232 . Den förekommer förmodligen också på amerikanska GM-bilar från samma tid. Dock är den betydligt större än originaltändspolen, så man får ordna montering någon annanstans där den får plats.
En kompis som för många år sedan monterade en SW440-motor i en gammal Sno Tric dubbelbandare, satte de båda Delco-tändspolarna under dynan.
 

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Tack så mycke för tipsen :). Men tror att jag ska få den här och gå. Sen ska jag leta mig en original motor ;)