Det är inte så svårt att felsöka.
IQn har 2 separata elsystem, ett för tänding/cdi och ett för belysning.
Belysningskretsen består enkelt utav en ljuspole i statorn som ger ut växelspänning i storlek beroende på varvtal. Denna växelspänning likriktas och stabiliseras i en voltregulator som sitter högst upp på a-ramen, från denna får man 12V likspänning ut till belysning, handvärmare osv, allt går i stortsett på samma matning och funkar inget är det oftast för att inte säga alltid voltregulatorn trasig, vilket i sig är väldigt enkelt att mäta upp såvida man vet hur man använder en multimeter på korrekt sätt.
Ni pratar om ström i kablar, kan säga att ni har ingen ström någonstans sålänge det inte finns någon belastning. Spänning och ström är helt olika saker, något man bör förstå innan man börjar felsöka.
Vanligt att det blir fel i kablarna efter några år? Vad är de för svar...
Hoppas att du inte betalde allt för mycket för den verkstads visiten ;-)
Ett vanligt fel på IQ är att kablaget till huven ligger emot pipan och därmed smälter sönder.