Elschema / manual Edge -02

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Har några frågor. Det är bytt styre och styrhöjjare på min 600x.
Alla kablar till styret är klippt och skarvat hit o dit och handtagsvärmarna verkar bortplockade så jag skulle vilja återställa detta.

Sen finns det två värmarlägen på knappen, är det tum o handtagsvärmare eller är det oxå dynvärmare?

Vilken bensin ska den gå på?
Tändningslåset har två lägen,
regular och premium tror ja de va men om ja tänker rätt så har dom andra oktantal i US så premium där borde betyda 95 oktan här eller?

Tacksam om nån hade ett elschema eller på annat sätt kan hjälpa till..
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Man tackar. Lär ju visa sig rätt snabbt om det är samma.
Nån som har koll på mina andra frågor?
Samt om nån vet hur mkt effekt "ljusspolen" ger?
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
du kan köra på 95 oktan och premium läge :)

ang. värmarläge? haru 2 olika knappar? eller står det inte off-low-high? ursäkta om jag är på helt fel bana kanske men alltid bra att kolla! :)
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
du kan köra på 95 oktan och premium läge :)

ang. värmarläge? haru 2 olika knappar? eller står det inte off-low-high? ursäkta om jag är på helt fel bana kanske men alltid bra att kolla! :)
Nu har ja inte skotern i närheten men jag vill minnas att en knapp är off-low-high och
den andra knappen har två eller tre värmarsymboler och
den tredje knappen är hi-lo beam för lyset.

Originalhandtagen är borta så det lutar åt universalhandtag med en slinga och resistor för low läget om jag inte hittar billiga med två slingor.
 

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
Angående premium läget och on reg läget, så är premium till för finare bränsle 95-98 oktan och onreg under det. Har för mig att i USA så har dom lägre oktanhalt än vad vi har här i sverige därav de två tändlägena.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
Nu har ja inte skotern i närheten men jag vill minnas att en knapp är off-low-high och
den andra knappen har två eller tre värmarsymboler och
den tredje knappen är hi-lo beam för lyset.

Originalhandtagen är borta så det lutar åt universalhandtag med en slinga och resistor för low läget om jag inte hittar billiga med två slingor.
om det ser ut på liknande sätt på din så äre ena för tumvärmaren och den andra för handtaget: (ursäkta det suddiga, hade fel fokus):hmmmm2:


edit: dynvärmare tror jag inte att du har i alla fall.
 
Last edited:

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Okej. Då är det så. Tackar. Då ska ja studera elschemat och montera dit universalhandtag.

Jag kan altså köra på 95oktan på premium. Ger det något att gå upp till 98?

Dom har ett annan klassning på oktanhalten i usa. 87 oktan där motsvarar 95 ron här har jag för mig.
Slå mig gärna på fingrarna om jag har fel.
 
Last edited:

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
varsegod! :)
enligt åf när vi köpte skotern. så sa han att om man körde på prem läget så skulle det ge bättre "toppeffekt" vad det nu innebär än och köra på reg läge, men han rekommenderade det bara mest troligt för att det är lite annorlunda oktantal här. tyvärr kan ja inte svara på din andra fråga om 98 oktan men hoppas du drar nytta av det jag efterlämnat mig.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Skillnaden på regular och premium är tändkurvan och är logiskt att premium har något högre tändning.
Frågan är då bara vilket oktantal dom har på premium.
Ska googla lite tror ja om ingen har en originalmanual att titta i.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
jaha där lärde jag mig något nytt, nu vet ja va lägena innebär, tack!

tror nog du får googla, verkar vara väldigt inaktivt här idag och jagh ar ingen manual.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Jag slår mig själv på fingrarna här.
Regular fuel = 91 sae motsvarar 95-96 ron
Premium fuel = 93 sae motsvarar 98 ron.

Man bör altså köra på regularläget om man har 95oktanigt i tanken.
Med 98oktanigt bränsle kan man köra på bägge lägena men för att utnyttja det högre oktantalet krävs premiumläget.

Detta styrks även av att många importbilar jag varit inblandad i via jobbet är märkt med "91 octane unleaded fuel only" och i handboken från generalagenten står det i svensk text "endast 95-oktanig blyfri bensin"

Sen om den lilla "kicken" berättigar det högre literpriset 98 oktan har och om det finns nån större risk att köra 95 oktanigt på premiumläget tål väl att diskuteras. Tror inte man märker nån skillnad om ja ska va ärlig, därför ja undrade...
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
kul med lite information. om det är nå skillnad angående läge har jag inte märkt men jag har som rutin i hjärnan att köra på prem läget i alla fall. men bra att du hittade lite info i alla fall!