ElTigre 530-90 går dåligt

Holmsjon

Ny medlem
13 nov 2019
4
1
3
41
Umeå
Jag har grannens skoter i garaget som jag inte blir riktigt klok på.

Skotern startar och går på tomgång, dock ganska oroligt. När man gasar så brölar den bara, varvtalet ökar inte alls. Jag har rengjort förgasarna och det är nytt bränsle i den. Jag har blåst/sugit i slangen som går från vevhuset till bränslepumpen och det kommer bränsle till förgasarna, inget läker igenom till vevhuset. Tändspole och stift är bytta. Den har gnista.

Vad som verkar konstigt och kanske är bästa ledtråden till felsökningen, är att när man låter skotern gå på tomgång och man drar ut tändhatten på en cylinder så påverkas inte varvtalet alls. Sätter man tillbaka den tändhatten och drar ut tandhatten på den andra cylindern så beter den sig på samma vis. Motorn fortsätter att gå och reagerar inte alls på tändbortfall på någon av cylindrarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Låter som typiskt statorspole fel och då lär högfartsspolen va väck men byt bägge dessa som sitter ovanpå varandra.
Obs jag kan inte lova till hundra % att de är dessa spolar men de är dem till 80%. Annars kan de va allt förbannat jordfel cdi box dödafunktionfel så kolla alla dödare typ stoppknapp nödstopp tändningslås tjuvkoppla förbi dem tillfälligt.
Kolla in nr 5 på sprängskissen och köp spolarna på Rinab eller Skoterdelen alt ebay. Obs Rinab eller skoterdelen kallar dessa primärspolar statorspolar för Laddspolar fast de är för tändningen!?
Hittade dem på rinab.
 
Last edited:

Holmsjon

Ny medlem
13 nov 2019
4
1
3
41
Umeå
Tack för svar!

Alla dödare är förbikopplade. Jag tänkte jag skulle prova att dra externa jordkablar för att se om det gör någon skillnad. Jag har inte tänkt på om lysena fungerar, eller är det ännu en lindning som sköter övrig elektronik? Tror jag har en servicemanual som säger vilket motstånd det ska vara över respektive lindning.

Enligt ägaren gick den bra när han ställde bort den för två år sedan!? Tänkte prova att ta bort avgassystemet så det inte är ett råttbo i burken. Jag såg också att gummina mellan förgasare och luftburk var limmade och slamsor av limmet har lossnat. Om delar av slamsorna fastnar på reedventilerna så de hålls öppna, skulle detta kunna ge detta fenomen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Ja de är separat fast spole på statorn för lyse. Du kan mäta primärspolarna men i 3 fall av tio kan de visa rätt ohm värde fast de är felande. Som sag de är till 80% chans dessa spolar. Skräp i reedventiler så de står öppen är långsökt och om man har trasiga reeds eller om de står öppna får man otroligt sur tomg den går nästan inte. På högre varv går motorn rel bra med trasiga reeds. De är inge insugsläckage heller för då skulle den rusa på tomg. Dessa två spolar består av en lågfartsspole som enbart sköter tomg och ev lite över tomg sedan sköter den andra högre varv. Därför låter de troligt att de är högfartsspolen för då har man i stort sett bara tomg om den är väck.
 

Holmsjon

Ny medlem
13 nov 2019
4
1
3
41
Umeå
Jag var ut och testade lite i garaget i går kväll. Bara för att vara säker på att det är tändningsproblem så sprutade jag in bränsle direkt i förgasarna medan jag höll full gas.. det hände ingenting. Alltså är det tändningsproblem.

Precis som du beskrev det så verkar högfartsspolen (ignition coil) vara hel. Motståndet över denne ska enligt spec vara 127,5+-20% vilket ger ett maximalt motstånd på 152ohm. Jag mätte upp 157ohm vilket är bra nära.. Däremot var motståndet över pickupen på 16ohm vilket enligt servicemanualen ska ligga på 46,5+-20% vilket innebär ett minimalt motstånd på 37,2ohm.

Jag är inne på att testa att byta både spolen och pickupen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Picuppen lät misstänkt prova byta den först och kolla att den sitter så nära som möjligt svänghjulets upphöjnader den pulsar mot. Har man för stor glipa där kan den nog få problem att tända på högre varv. 0,5-1mm glipa är ok.
 

Holmsjon

Ny medlem
13 nov 2019
4
1
3
41
Umeå
I går skulle jag plocka lös högfartsspolen för att dubbelkolla vilket artikelnummer den har. Provade ett par sista grejer bara. Först drog jag en extra jord från statorn till motorn och därefter från "dödarna" till motorn. Provade även att jorda mot chassiet men utan framgång. Provade därefter att bygla bort "dödarna" redan vid kopplingspunkten som kommer direkt från statorn. Den small igång och gick hur rent som helst 👍.

Drog en extra kabel från jord på statorn och huvudkablaget och problemet verkade vara löst, men efter att ha städat bort verktygen så gick den bara halvbra.. varvade sisådär 3000rpm. Drog kabeln direkt till "dödaren" och då gick den som den skulle.

Uppenbarligen finns det något kvarvarande jordfel, men skotern går bra nu i alla fall och det är det viktigaste.

Tack för all hjälp!
 
Reactions: neden

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Ok då har du råkat ut för de rel vanliga gammel Arctic cat hopplösa elfel i kabelhärvor. Jag har råkat ut för samma på min Thundercat 98 och de finns bara en lösning. Koppla tändningslås och alla dödare direkt till första kopplingsplint ut från stator. De enda kablar du låter gå vidare ut från stator till kabelstam är för lyset för de brukar funka. Allt i dödarväg tar du bort och drar nya kablar direkt till plinten. Jag höll på bli tokig på alla misständningar stup i kvarten och den åt statorspolar. Ber på om du måste bygla i första plinten ut från stator för att den ska gå eller bara rycka ur open or Close lope bestämmer om dödarna kommer gå bakvägen. I mitt fall fick jag bygla två utgångar ur statorplint för att få gnista och då blev allt bakvägen så jag fick byta dödmansgrepp och tändningslåset måste bytas samt dödarknappen går bakvägen. Men de va de värt inte en misständning sedan dess. De är många som försökt hitta felet i dessa kabelhärvor men de är stört omöjligt jag har vänt ut o in på hela maskinen utan att hitta ett fel.
 
Reactions: Holmsjon