EMS-varningslampa Renegade 600 sdi -07

Ski-dooo

Medlem
6 sept 2008
40
0
1
Tjena!
Jag får indikation på displayen om att något är fel med motorn. EMS-lampan börjar glöda efter ca 15 minuters körning, men den lyser inte för fullt utan mera glöder och blinkar till ibland. Provat stänga av skotern en stund och stara den igen och då kan lampan vara släckt, men börjar snart glöda igen... :mad: Tycker att det verkar som att den går lite varm eftersom lampan kan slockna och tändas igen efter en stund, men kylarvätskan är bra och jag har provat att bara köra lössnö utan någon märkbar skillnad (Dock endast ca -3 ute). Dessutom är det väl en enkom varningslampa för överhettning?

Ski-dooo

Medlem
6 sept 2008
40
0
1
Okej... Har tvärkollat och hittat två jordningar. En i chassiet vid högerfoten, och en i chassiet på höger sida precis under lyset... Dessa sitter bra, så var finns det fler tro?

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
lånar tråden!!! har samma priblem fast de är på en sdi 1000.. å lampan blinkar hela tiden.. var sitter säkringarna?!
På min sitter dom över slutburken under instrumenten ungefär. Du kommer åt dom om du öppnar högersidokåpa :)

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
EMS = Engine Management System. Har någont med elen att göra om den blinkar/lyser. Men att den tänds efter ca 15 min är något nytt fenomen för mig :S

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
EMS = Engine Management System. Har någont med elen att göra om den blinkar/lyser. Men att den tänds efter ca 15 min är något nytt fenomen för mig :S
visst är det lampan som ser ut som en motor typ!!!??? den sitter längst ner till vänster

har ingen servicebok så jag kan ej kolla..

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
lampan är hel.. men däremot är det fel lampa.. de sitter en lampa med bara en "tråd" så bara lyset lyser, börjar inte lysa nå starkare då jag bromsar... ska kolla om en ny med "dubbeltråd"

har kollat säkringar och sladdar men hittar inget... dom stora "klumparna" i säkringslådan vet jag ej hur man kollar om dom e hel!!!!

rengjorde piptempsensorn igår, men lampan blinkar ändå!!! tydligen så brukar väl den sensorn gå sönder då och då har jag hört.. så de kan ju vara därför...

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Kolla så spetsen längst ut på avgastempsensorn inanför höljet är hel! den brukar gå sönder! Jag köpte en ny till min 1000sdi idag å den kosta 2107kr å det är samma till 600sdi! Åk till en ski-doo verkstad så dom får kolla felkoderna först!

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Kolla så spetsen längst ut på avgastempsensorn inanför höljet är hel! den brukar gå sönder! Jag köpte en ny till min 1000sdi idag å den kosta 2107kr å det är samma till 600sdi! Åk till en ski-doo verkstad så dom får kolla felkoderna först!

Tack. ska ut i garaget å kolla de nu!!! vill kolla så mkt som möjligt själv före man tar in den på fredag!!!

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Har tagit lös och kollat givaren... den verkar OK av de jag kan se... men jag vet inte hur en hel spets ska se ut... men sot är det på den iaf..

jaja... de blir in med den iaf...

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
det var avgastempsensorn som var trasig...

förövrigt så passar inte sdi600 avgastempsensorn på sdi1000... 600ans sensor är böjd för att passa i burken, och sätter man den då i en 1000 så kommer den inte att sitta rätt och därmed mäts inte avgasempen på rätt sätt...

Ski-dooo

Medlem
6 sept 2008
40
0
1
Lämnade in Renegaden på verkstan idag för å koppla upp den mot dator och felsöka... Var tydligen avgastempgivarn alt. lambdasonden som spökade så de byter bägge, tur att jag hade hela 8 dagar kvar på garantin! :laugh: