En av cylindrarna är portad och den andre är orginal på min rev 800!

JMK Racing

Prospect sledder
25 feb 2018
2
0
0
Forshaga
Vilket problem uppstår?En av cylindrarna är portad på min ski-doo mxz 800 rev -03

Jag har just köpt en ski-doo mxz 800 rev -03 som va skuren så när jag skulle renovera den så upptäkte vi att en cylinder va portad och en cylinder är orginal!
Nu är den klar och provkörd men där den portade cylindern sitter så är tändstiftet blötare än på den andra som är orginal.
Går det att köra så eller blir det problem?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.801
849
113
Kramfors
Du bör kolla färgen på båda cylindrarnas stift både på halv gas körning och fullgas körning för den kan gå fett på låglast så stiftet blir blött men den kan gå snålt på full gas och viseversa. Om den går fett i alla register på den portade cylindern så är den cylindern utom fara men den ger inte full effekt. Om du vill ha full effekt ur båda cylindrarna så måste du bestycka in dem separat. Bäst vore såklart att porta även den oportade cyllindern eller köpa en ny org cyllinder.
 

JMK Racing

Prospect sledder
25 feb 2018
2
0
0
Forshaga
Tack för svar 👍
Den går fett på både låg och högfart så då får jag kolla vilka munstycken som sitter i nu.
Problem är att jag köpte den så här och det fick jag se när jag renoverade den att det satt en portad cylinder,jag förstår ju inte hur dom tänkte då men den har väl skurit på ena nån gång och satte dit en orginal.
Jag får prova att få tag i en orginal cylinder och sätta dit efter vintern.
Går jag ner ett steg på munstycket då?