Tjoflöjt på lingonstigen !
Har läst på och letat en jäkla massa info om xcr 600 -95/96 b.l.a på forum i USA m.m. Tänkte dela med mig av lite saker samt fråga en och annan sak.
Jaha, då börjar vi. Från fabrik hade xcr endel problem med vevhuset, PTO oljekanalen va alldeles för liten (klart mindre än de andra) och PTO lagret var felaktigt på något sätt.. (hittar inte den utmärkta förklaringen, orkar inte leta och det spelar ingen roll)
Detta ledde till att 90% av alla xcr skar på PTO lagret mellan 140-240 mil, efter detta kunde man lämna in vevhuset och då borrades oljekanalen upp samt ett dubbelt så brett höghastighets lager med bättre kvallitet monterades på PTO sidan.
Detta löste problemet helt och hållet och efter detta gick motorn 1200 mil helt utan problem innan vanligt slitage började visa sig. Det var heller inga problem att köra med pipor och t.ex. slp toppar bara man använde insidan av huvudet dvs: rätt olja och rätt mängd, varmkör, bestycka rätt, undvik varvtal över 9000rpm som även efter denna updt inte gillas av denna motor och ingen annan motor heller skulle jag tro.
Det fanns däremot andra varianter, folk som bara:
bytte lagret till original lagret (det dåliga alltså)
bara borrade oljekanalen (och monterade det dåliga, fast nytt)
bara bytte till det updt lagret.
(alla varianter utom det fulla allternativet har visat vara rasbenägna)
MEN fortfarande finns det maskiner som inte rasade där från första början, som går och går än idag med bra många mil på nacken..
Jag ska själv köpa en xcr till hösten/vintern och skulle helst villja få tag på en updt fräsch motor som ej gått med pipor.
Grejen är ju den att all denna info är tagen ifrån forum i USA och detta har jag aldrig ens hörttalas om i sverige, hur kommer det sig? Hade inte vi samma problem eller? Vad har ni för erfarenheter av era xcr?
Nu en fråga som inte hör till: Skiljer sig motorn från 95 den som sitter i 96?
Har läst på och letat en jäkla massa info om xcr 600 -95/96 b.l.a på forum i USA m.m. Tänkte dela med mig av lite saker samt fråga en och annan sak.
Jaha, då börjar vi. Från fabrik hade xcr endel problem med vevhuset, PTO oljekanalen va alldeles för liten (klart mindre än de andra) och PTO lagret var felaktigt på något sätt.. (hittar inte den utmärkta förklaringen, orkar inte leta och det spelar ingen roll)
Detta ledde till att 90% av alla xcr skar på PTO lagret mellan 140-240 mil, efter detta kunde man lämna in vevhuset och då borrades oljekanalen upp samt ett dubbelt så brett höghastighets lager med bättre kvallitet monterades på PTO sidan.
Detta löste problemet helt och hållet och efter detta gick motorn 1200 mil helt utan problem innan vanligt slitage började visa sig. Det var heller inga problem att köra med pipor och t.ex. slp toppar bara man använde insidan av huvudet dvs: rätt olja och rätt mängd, varmkör, bestycka rätt, undvik varvtal över 9000rpm som även efter denna updt inte gillas av denna motor och ingen annan motor heller skulle jag tro.
Det fanns däremot andra varianter, folk som bara:
bytte lagret till original lagret (det dåliga alltså)
bara borrade oljekanalen (och monterade det dåliga, fast nytt)
bara bytte till det updt lagret.
(alla varianter utom det fulla allternativet har visat vara rasbenägna)
MEN fortfarande finns det maskiner som inte rasade där från första början, som går och går än idag med bra många mil på nacken..
Jag ska själv köpa en xcr till hösten/vintern och skulle helst villja få tag på en updt fräsch motor som ej gått med pipor.
Grejen är ju den att all denna info är tagen ifrån forum i USA och detta har jag aldrig ens hörttalas om i sverige, hur kommer det sig? Hade inte vi samma problem eller? Vad har ni för erfarenheter av era xcr?
Nu en fråga som inte hör till: Skiljer sig motorn från 95 den som sitter i 96?