en liten fråga till de som har en yamaha med Pro Action Plus boggie

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Undrar hur det ska kännas när man trycker ned boggien på ex. SRX, SXR, Vmax XTC el. liknande med samma boggietyp.

Ska det gå att trycka ned den en liten bit (ca5-10cm) utan större motstånd och sedan känns det som att den blir "stumm" ??

Eller ska det kännas som att den har jämt motsånd som ökar ju mer man trycker ned den??

Har monterat en Pro Action Plus boggie i min -95:as Vmax, tycker att det känns lite konstigt när man trycker ned den:confused:.

Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Den skall inte bli stum, även när kopplingsstagen börja användas, dock så blir fjädringen hårdare då de går in.

Har du korrekt avtsånd drivaxel-främre infästning-centerinfästning-bakreinfästning?

Har du korrekt "höjd" på hålen?

Är det då kopplingstagen (antirestagen) går i stoppläge som den blir stum?

Om det är så så _tror_ jag att bakre infästningen är för långt bak.

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Den blir mycket hårdare när kopplingsstagen går in, man får ta i ganska hårt för att den ska fjädra.

Vad ska det vara för exakta avstånd mellan infästningarna?

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Vet ej vad det exakta avståndet skall vara. Har en RX Warrior så jag tror inte det stämmer riktigt.

Men om du inte själv vet, hur har du kunnat montera den då?

Man ser ju ungefär hur allt ska sitta, och så hittade jag den här sidan http://www.vmax4.com/tech2.htm

Det konstiga är att när jag provkörde den så kändes den inte alls stötig:confused:
Men hursomhelst är det nåt som inte stämmer och nu är jag less på att skruva i skotern och snön är snart borta så jag får ta å fixa det här nästa säsong

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Ja, men läser man texten så passar den ju inte precis rakt av...:rolleyes:
Lite mer jobb än att bara pressa dit den..!

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Spännde upp balataremmarna på boggien och då började den genast att fungera mycket bättre:)
Misstänker att den bakre infästningen måste flyttas ned en bit.

Det går inte att jämföra skillnaden på den här boggien och den gamla, trots att den nya inte riktigt sitter som den ska.
Skotern går mjukt och fint över guppen :)....tidigare studsade man fram och den slog igenom i varenda gupp.