En olycka händer så lätt...

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag vill med detta inlägg påminna oss alla om hur lätt olyckan kan vara framme, även om man tycker sig köra försiktigt. Ett ögonblick av ouppmärksamhet kan räcka, om det ögonblicket inträffar vid fel tillfälle.

Åkte igår längs en led längs en kraftledningsgata. Där är väldigt kuperat och väldigt trevligt att köra.
Nåväl, jag kom upp på en liten höjd och råkade hålla en meter till vänster om spåret. Plötsligt är där en lodrät avsats på ca 3 meter. Jag hinner inte stanna. Trots att jag körde långsamt, max 10-15 km/h.
Hade jag bromsat i det läget hade skotern förmodligen störtat med fronten rakt ner. Nu hade jag sinnesnärvaron att dra full mutter, så skotern landade plant, grävde en djup grop i den mjuka snön och klarade sig bra.

Med mig gick det inte lika bra. Vid landningen slog jag i styret med hakan, underifrån där hjälmen inte skyddar. Det small nåt hemskt i skallen. Hakan slog styret krokigt och det flög plastdelar. Stoppknappen låg 3 meter bort.
Upp direkt, kolla så tänderna är hela, kolla att skotern är hel, spotta blod (läppen), köra hem.

Väl hemma fick jag ont i skallen. Ringde sjukan, som kallade in mig direkt. Lördag kväll på akuten. Läkarundersökning. Hjärnröntgen.

Jag verkar ha haft tur. Jag har en hjärnskakning, bitsår genom underläppen, spricka i en tand, en rejäl bula under hakan och ont lite överallt. Jag är väldigt trött. Hoppas jag slipper wiplash....är lite oroad över det faktiskt....

Som sagt, jag vill med detta inlägg påminna oss alla om hur lätt olyckan kan vara framme, även om man tycker sig köra försiktigt. Ett ögonblick av ouppmärksamhet kan räcka, om det ögonblicket inträffar vid fel tillfälle.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Lätt hänt och tur att du klarade dig någorlunda, många tänker inte på dylika faror, det hade ju t o m kunnat vara så att du följde ett spår som någon "häftigare" kört i akt o mening att hoppa, hade du kört fortare, bromsat och sedan näbbat hade det inte varit trevligt och efter kraftledningar kan det ju vara gott om sprängsten under snön på många ställen.

Samma sak efter en led nu när det tinar på dagarna, på eftermiddagen när det är som mjukast kan ju någon "spybolletillverkare" fara fram o läga en hög var 50:e meter, "häftigt" men det denne inte tänker på är att det fryser på på kvällen, kommer det någon i mörkret med dåligt lyse och kör på denna så kan klarar sig ju ofta föraren som har styret att hålla i men en "avslappnad" passagerare kan upptäcka att det gör ont att landa på svanskotan efter en luftfärd osv.

Okej, det är ju alltid föraren som har ansvaret att köra efter rådande förhållanden men även den som kör så bör ju tänka på dem som kommer efter någon gång.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jo, olyckor händer ibland tyvärr...

Jag själv hade en gammal El Tigré för många år sen. Gasen frös på fullt spett då jag skulle upp ur ett dike, jag ramlade av baklänges och skotern klappade in skidan i fotholken på polarens skoter i full fart. Det som var mest synd var att polarens fot var i fotholken... Gick inte så bra. Han hade ont läääänge.

Hoppas du läker ihop utan problem!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Fick precis höra att en kompis har skadat sig betydligt värre än mig...:(:(:(

Jag sitter nu o kollar på nackskydd på Internet. Till nästa vinter ska jag ha alla fucking skydd som finns, kommer att se ut som Mickelin-gubben...

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
en ganska galen sak hände mig för jämt 1 år sen också.. körde på vatten, så skärde ena skidan ner i vattnet, stanndae från 100 till 0 på nån meter.. flög meg magen in i styret, snabbt till sjukhus fö ja började typ spy blod :D skoterns front helt åt helvette :D

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
hojj fi fan, tur att du var smart å fara in till sjukhuset, finns ju många " odödliga" som inte tkr de behövs, kolla bara den där natasha i usa som ramlade på skidkurs. nåja Krya på dig:)

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
körde själv åt helvete igår, hade lite brottom och skulle över en tjärn där det var blank is å dum som man e så trycker man på lika mycket som vanligt å mitt på tjärn får jag sladd och voltar ganska kraftigt massa delar åt helvete på skotern :( själv klarade jag mig med bara en liten fraktur i handleden, kunde gått betydligt värre

cobrajet

Välkänd medlem
Lätt hänt och tur att du klarade dig någorlunda, många tänker inte på dylika faror, det hade ju t o m kunnat vara så att du följde ett spår som någon "häftigare" kört i akt o mening att hoppa, hade du kört fortare, bromsat och sedan näbbat hade det inte varit trevligt och efter kraftledningar kan det ju vara gott om sprängsten under snön på många ställen.

Samma sak efter en led nu när det tinar på dagarna, på eftermiddagen när det är som mjukast kan ju någon "spybolletillverkare" fara fram o läga en hög var 50:e meter, "häftigt" men det denne inte tänker på är att det fryser på på kvällen, kommer det någon i mörkret med dåligt lyse och kör på denna så kan klarar sig ju ofta föraren som har styret att hålla i men en "avslappnad" passagerare kan upptäcka att det gör ont att landa på svanskotan efter en luftfärd osv.

Okej, det är ju alltid föraren som har ansvaret att köra efter rådande förhållanden men även den som kör så bör ju tänka på dem som kommer efter någon gång.
Håller med dig angående "jordfräsarna" som fixar spybollar efter lederna fruktansvärt irriterande.

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Har varit med om 2st nära-olyckor händelser.
Först var när jag uta på en parkering och drog lite res här och var på alla kullar och möjliga sluttningar. Hittade en fin kulle som jag körde upp på, väl en bit upp och skidorna 4-5dm ovanför marken ser jag en grop, ca 2m lång och 1m djup.
Första som kom i tankarna då var att ge full gas för att hålla skidorna uppe, landade nästan helt platt mot andra sidan av gropen och slog hjälmen i styret (tack för mjuk burkrem). Allt fick fint och jag fortsatte köra.

Andra gången så var jag ute på en sjö, och bredvid den sjön gick det en bäck (som jag inte visste om). Burkar runt i lössnön och tittar bakåt för att se om min kompis var där.
När jag väl vänt blicken igen ser jag bara en 2m djup grop framför mig *fan*.
Full mutter så skidorna inte far rakt in i drivan, mattan far ner i gropen och jag studsar upp. Jag ligger väl 3m från skotern och är lite halvt chockad när det hela är över.

Är glad att det gick fint alla gånger olyckan har varit framme, hoppas det håller i sig :/

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Själv har jag vart nära o kvadda 2gånger igår.

Med tanke på blivädret som är nu och sedan kallt på natten gör lederna till isbanor.
Ligger i c:a 70-80km/h som vanligt längs leden, vet av 90' kurvan som är längre fram.
Sen c:a 50meter innan börjar jag bromsa. Inte ett ***** skit händer.
Drar rakt ut o skogen i c:a 40-50 km/h. Som tur var det mycket snö o bara snår. Så klara mig undan fint.

Men känslan av att inget händer var rejält puls upphetsande.

Har själv haft en "skyddande" ängel över mig hela mitt liv.
Varit på gränsen o kunna gått 100ggr värre hela tiden men klarat mig med små skråmor.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Idag är jag hemma från jobbet. Har ont i hela kroppen. Det känns som jag har sträckt mig i typ alla muskler, särskilt musklerna i nacke o hals.

Jag ska ta och skaffa mig en lätt hjälm, runt 1000g. Min nuvarande väger ca 1350, de där sista 3,5 hekto ger rätt så stor påfrestning på nacken när olyckan är framme....

Sen så ska jag skaffa nackskydd, typ Leatt Brace eller EVS RC-Evolution.

Det är bara att inse att man kanske inte har lika mkt tur nästa gång...och skydd är billiga, jämfört med skador, sjukskrivning och elände.