En riktig lappräser!

fjällbjörka

Medlem
15 sept 2012
20
0
1
Pajala
Hej! Är sugen på en gammal lappskoter, typ aktiv karibo, lynx gl 250, fox, tundra. osv.
Vilka är dom bästa modellerna? Om det sitter enstånka i spelar egentligen ingen roll men en lite värrre motor är ju ett + så man kan få lite snurr på mattan.

Tänkte man kan köpa en relativt fin, och sedan, byta matta med lite högre kammar, räta upp styret, höja lite om det behövs, fetplastbelag, eller plastskidor, höja upp fotstegen. osv.

Har en lynx gl 250 med 377 som det var bytt kolv och ramlager i, med växellåda, fanns dom med syncro hög låg + back?
lät som den va fin bara dynan som skulle sys om.
Vet att jag får bra pris på den här och är bara 2mil att hämta,
vilken delning har lynxen på mattan och längd? Dom är väl bra å hä sej fram? :)
TIPS TACK :bigsmile:

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Köp en fox!
feta plastblag och högre kammar då kommer den gå som en dröm i skogen och i djupsnö :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag har många mil på en Ranger King 503:a. Inte särskilt ball på led eller om det går uppför men god framkomlighet på myrar och i snårskog.

Ska du köra mkt så skulle jag nog hellre gå på en Summit ZX (och få alla moddar du tänkt göra gratis) men ska du fisa runt på en stuga några mil per år då är en lång fläktkyld ett riktigt bra alternativ.

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Om du vill skruva mycket och köra lite så köper du en articat bearcat.
Granen körde polaris men byte till articat han körde 5mil totalt under vinter dom gick sönder efter 1 mil sedan lagade han dom den andra var en ext som käkar up kolvarna

fjällbjörka

Medlem
15 sept 2012
20
0
1
Pajala
Men jävlarns va svar! :) bra forum dehär!
Ingen bearcart blir det. Måste va lit oldschool.
Har haft en poro med 440rotax. Inget jag gillade visserligen var den typ knäck i en i skida så den va jävlig och köra, har kvar mardrömmarna än .Men nån som provat en gl? Vart riktigt sugen :)
Tundra xlt är väl en ren å?
Och att skruva o modda är ju lika roligt!

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Jag har en tundra xlt. Grymm på att ta sig. Köp en Fox eller en sån skulle jag säga men de är bättre bärighet i tundran .

fjällbjörka

Medlem
15 sept 2012
20
0
1
Pajala
skrev ett svar förut men det försvann nog, hade en ockelbo poro med en satans brytare 440! motorn gick faktiskt fint :) men själv infästningen till vänstra skidan va knäckt så den va skitkonstig att köra, och vart nästan för lättbruten, vingligt, men den skar ner som satan i snön! gjorde en riktigt fastkörning i blöt snön. men den va allmänt slut, hade nog funkat bättre med bredare skidor då det bara var original plåtskidors.

En gl är jag sugen som fasiken på! :) hur lång är dom? har det hänt någe större på årsmodellerna?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Lynx Forest Fox, kan det finnas en bättre Lappmoppe?

Hög & Låg + back.

Lätt att lyfta, underbar i terrängen.

grundsjöbon

Välkänd medlem
13 jan 2012
186
0
6
29
grundsjön och härnösand
En gl är jag sugen som fasiken på! :) hur lång är dom? har det hänt någe större på årsmodellerna?[/QUOTE]

jag tror dom är runt 3988mm, så mattan är: 38x16x3988, på min iaf, fast exakt hur lång den är vet ja inte men de är runt de ja nyss skrev. nä inge större va ja vet, har dock bara erfarnhet av -88