Enduro-500 ( 1998 ) Förgasar inställning... ?

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Jag köpte mej en Enduro 500 -98 i går och förra ägaren sa att man fick köra på choken länge ibland. Kan det räcka att ställa upp nålarna ett hack för att det ska bli bättre?
Om man ställer upp nålarna hur blir det då med oljesmörningen? Måste man öka flödet på olja eller nå liknande?
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Sv: Ställa upp nålarna!

Nej, nålarna påverkar ca:1/4-3/4 gas (ungefär). Det är lågfartmunstycket som är för litet (0-1/4 gas).
Men är det verkligen för litet?? Tvivlar...
Det har nog bara varit lite olika utetemperaturer när han har startat.
Många anser att deras skoter är perfekta ang. munstycken, eftersom dom kan "slå" av choken redan när dom startat, och sen går motorn kanonbra.
Då får den för mycket.
Det tar lång tid innan motorn kommit upp i rätt temp, kanske upp mot 5-8 minuter, ber. på hur man kör.
Oljan påverkas inte av nålförändringar.
Ska man laborera med nålarna ska man skaffa sig en avgastempmätare, då får man "svart på vitt" vad som sker.
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Sv: Ställa upp nålarna!

Med andra ord tycker du att jag inte ska röra nålarna och köra som den är?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Ställa upp nålarna!

Jag håller med, så länge den är kall är det inget konstigt att du får choka lite även när den går...måste du däremot choka med varm motor är det nog dags att göra något...
Hur lång tid är "länge"?
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Precis, jag rör aldrig nålarna förrän jag vet avgastempen.
Om man gasar fullt, på t.e.x. sjön, och släpper till halvgas när man kommit upp i fart, nyper den väldigt lätt om nålarna är justerade till det "snåla" hållet, d.v.s. nålen nedflyttad, och det går fort.
Får den för mycket kan den lite blöddrig, gå lite dåligt, tar lite mer soppa MEN den nyper inte.
Så mitt råd är att aldrig justera ner nålen om man inte har koll på vad man gör (med avgastempmätare), eller vill få lättare plånbok:)
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
eller istället för att läga ut ett par tusen på en EGT så tar man och kollar stiften.
håller halv gas konstant tex över en lång sjö sen dödar man den snabbt och bromsar tar lös tändstifen och kollar färgen. man måste köra ganska lång sträcka för att färgen ska sätta sig på stiften helt till fullo!

Här är en hyfsad sida som man kan lära sig läsa stift.
http://www.dragstuff.com/techarticles/how-to-read-plugs.html

Ska man ha EGT enligt mig så ska motorn vara trimmad, då menar jag att den ska vara ganska hårt portad.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jo... visst kan man kolla färgen på stiften, det funkar gaaanska bra.
Men skillnaden på väldigt bra blandning och för mager är svårt att se, även för ett tränat öga.
Tror ni mig inte, så kolla först stiften efter en fullgasrepa, eller halvgasrepa. Koppla in tempmätare, och kolla hur fel ni har.
Jag blir impad om ni ligger under 20 grader fel.
Var den 20 grader för hög och du har otur får du vänta kanske... 30 minuter innan du ens kan dra runt den, eftersom den då har hunnit svalna, och då behöver du inte kolla stiftet, då vet du att den gick åt skogen för magert:(
Att titta på lite bilder på, ex. datorn, och göra den bedömningen är bara lätt i teorin, anser iaf jag.
Jag har aldrig lyckats träffa rätt under mina över 30 i motorsvängen, men det kan hända att jag är ovanlig dum, eller p.g.a. min tumplacering:)
En tempmätare som funkar tillfredsställande kostar drygt tusenlappen, ungefär lika som ett par bra styrstål eller helkväll på krogen.
Men vill man inte satsa pengarna på en mätare så ska man inte göra det heller, det finns ju määängder med hål att stoppa dem i.:)