Enduro-500 ( 97 - 00 ) , Köpa ?

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Hej
Har funderat på att köpa en skoter och har funderat på en enduro 500...
Så jag skulle vilja ha lite tips om den ex. bränsleförbrukning, komfort, om det är en bra första skoter mm...

tacksam för svar..

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Ett bra köp...

Lynx G-type 97-00 är ett bra chassie med goda köregenskaper, en del tycker att de är lite tunga, men det märks inte vid körning, uppträder väldigt stabilt. Bra körställning om styret höjs lite 5-7cm. 494 motorn som sitter i är en av de snålaste när det gäller bränsle förbrukning, och 85 kusar är inte fy skam på leden.
Se till att dämpare är justa, de kostar en slant. Övrigt skick har väl också betydelse = oskruvat är bäst! Är mattan "väldigt sliten" bör du pruta en del, nya är dyra, och det finns obetydligt med begagnade att få tag på.

En extra varning görs på boggie detaljer: kolla så att det inte är några sprickor på länkarmar och boggieskenor.

Mina erfarenheter har jag från 670 Rave -97, det ända jag saknar på den är fäste vid acceleration, 23mm kammar är för lite för 670 motorn - men kanske lagomt för 494:an

Sammanfattnings vis: Ett bra köp >25000:-

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1997 --> 2000

:) Hej !

Det skiljer en hel del i detaljer mellan 1997 & 2000 faktiskt..

Bla. så bytte LYNX utformning på Dyna/Tank/Styre på varje årsmodell... !! :eek:

samt ändrade variator kallibrering en hel del mellan de olika årsmodellerna.

Årsmodell 2000 är ju sista årsmodellen för G-Type serien vilket gjorde den till den bästa årgången i G-Type'ens historia.

Alla "Buggar/Barnsjukdomar" är åtgärdade samt många bra modifieringar var gjorda.

I ett test av alla sportmaskiner i 600 klassen som gjordes 2000,
( Testet utfördes av ingen mindre än Mr. Ski-Doo --> Christer Johansson )
Så valde han LYNX'en som hans favorit då den gav mest valuta för pengarna samt var den som klarade mest stryk utan att ge tillbaka spö till föraren.

Ett tryggt KÖP ! :)

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
ok.. tackar för svaren!!
Men jag tror inte det blir en -00:a, eftersom dom e ganska mycket dyrare mot ex -99:eek:rna...
Och här i finland heter alla 00:eek:r för Millenium, vad e det för skillnad på enduro och enduro SP, hittade en fin enduro SP som jag fundera de på...

Men annars är en Lynx racing av samma årsmodellerna nå bra, har även haft lite tankar på en sån, men jag har hört att man måste renovera motorerna ofta i dem..

PS: jag är inte för rädd att skruva heller..:p

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
det lutar nog starkt mot en enduro 500 -97-99...
Men jag skulle vilja ha en SP, men e det stor skillnad mellan en vanlig enduro o enduro sp, vet att sp har 307cm matta andra dämpare o dom e gula, men e det stora skillnader eller tror ni jag blir nöjd med en vanlig enduro..???

E det nån som vet nån prestanda på dom ex 0-100km/h, toppfart, vikt mm...

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Skillnader...

:) Hallå..

Jag vet att det var ett tag sen de skrevs här men...
Kan nån som vet svara på de senaste inlägget från Mach1 ?
Har inte hittat de uppgifterna nånstans i det här forumet.
Vill gärna veta alla skillnader på Enduro-500 SP och Enduro-500 ( 1999 ) ?

Senast redigerad av en moderator: