enduro 600 02

enduro600-02

Medlem
17 jan 2015
12
0
1
Hej
Har en enduro 600 -02 med en rotax 583.
Till att börja med så är skotern enormt svårstartad,
Spelar ingen roll om man använder choke eller primer.
Förgasarna är rengjorda och nya stift sitter på.

Andra problemet.
Skotern böar upp till 5000 varv(även vid full gas direkt) och sticker sedan iväg som ett skott.
Den går precis som den ska över 5000 varv.

Vad är det som kan vara galet?
Kan även påpeka att den sitter (sportluftfilter på) ingen aning om den spelar någon roll.

Väldigt tacksam för svar
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Börja med att läsa tändstift. Färgen på dom visar om den går fett eller snålt i respektive register. Varmkör ordentligt, gör ren stiften, kör under 5000 varv utan en massa pumpgasande och stäng av motorn. Ta nu ur stiften och kolla färgen. Svarta=går fett, Maraboubruna=bestyckning är ok och åt det vita hållet=går för magert, vilket är farligt och kan orsaka att motorn skär. Orsak till varför den går fett eller magert fixar man normalt med lågfartsmunstyckena, sätter i större eller mindre. (Alternativt om den går magert kan vara att lågfart(pilot)munstyckena är skitiga).

Gör sedan exakt likadant när du ska testa högfarten men håll dig nu över 5000 rpm/upp till full gas. Nu är det huvudmunstycket som bestämmer bränsleblandningen.

Finns också andra orsaker till fet eller snålgång än fel munstycken.
Tjyvluft
Läckande choke/ar
Sliten nål eller nål i fel läge

Och ett litet tips. Kasta sportluftfiltren i soporna och sätt dit original luftburk.
Varför? Finns inga fördelar med sportluftfilter, bara nackdelar.
För det första så suger motorn i sig varmluft, vilket bara det kan orsaka fetgång. En motor kräver sval och syrerik luft.
För det andra så har sportfilter inte samma möjlighet att hindra snö/vatten att sugas in i motorn som original luftburk med alla dess snöfilter. Snö/vatten in i motorn=otrevlig kolvskärning.