Enduro 600 SDI -05?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Behöver veta mer om denna maskin.
Egna erfarenheter osv.

Hur den är på led, lössnö osv?
Motormässigt jämfört med andra 600?

Saker man bör veta, och som bör vara åtgärdade?

Ös på.

/K
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Den är väldigt resvänlig då den har RCG boggie. Vet en som säger att den är lite jobbig i början innan man vant sig hur man ska hantera den efter led då den vill till att resa så fort man gasar på lite för fort.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Underskattad maskin helt klart, många säger att den är jävligt dålig chassiemässigt osv. Men jag tycker den är kanon!
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Det jag vet man behöver göra på Enduro'n är att plocka bort plastkåpan som sitter vid variatorerna pga. överhettnings problem och shimsa om boggie-dämparna så dom blir lite hårdare.
Efter led är den riktigt rolig att köra, körställningen passar mig riktigt bra då den inte är lika extrem som på Rev'en, det är lätt och skonsamt att gå ifrån sittande till stående körställning, krängningshämmarna gör sitt jobb bra och du har lätt att flytta vikten i kurvorna eftersom dynan är smal framtill, jag själv tycker att den går riktigt bra i lössnön och är lättburkad, med då kör jag med 38mm ripsaw och slp pp skidor.... vet ej hur den är i orginal utförande!

Det stämmer dock att skidorna lättar ifrån marken vid fullt gaspådrag och bra fäste, men efter ett tag så lär man sig hur maskinen beter sig och kan köra mer kontrollerat.

Ett par minus som finns är att halkskydden på fotstegen inte går hela vägen bak utan halvvägs ungefär, sen ser det ut som att man måste plocka bort en hel del plast ifall man vill komma åt motorutrymmet, vilket inte är bra ifall man måste stå utomhus och skruva ifall någonting behöver åtgärdas :)
Det var allt jag kunde komma på nu.
Mvh.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Detta låter ju ändock positivt.

Vad jag är ute efter är väl något åt enmanna-sporttouring med lite hopp och lössnöegenskaper :)
Inte en helt lätt kategori att placera någon skoter i.

Hur är dämpningen fram på dessa maskiner?
Finns någon som helst justering på dämperiet?
Sen som sagt, prestandan, gentemot andra 600cc?
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Dämparna tycker jag är klockrena både bak & fram.....
Det enda man kan justera orginal är fjädrarna.
Hopp & lössnö är inga problem med 600 Sdi'n, men kammar som är 38mm och uppåt rekommenderas, men det har du nog redan räknat ut för länge sen.

Då jag inte har kört allt för många 600'or så kan jag inte jämföra den emot andra maskiner med samma kubik, däremot så kan jag säga att jag tycker 600 Sdi'n är ganska snabb, men jag har å andra sidan svårt att hitta en modern skoter som är långsam :)
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jo, hkmatta är ett krav på nästan alla maskiner i dagens läge.

Soppaförbrukningen på en sån här?
Reservdelskostnader?

Bomba info :)
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Då jag inte är helt hundra på hur mycket jag har kört/tankat så kan jag inte ge exakt information, men förbrukningen för min del ligger mellan 1,4-1,9l Mil ( väldigt grovt uppskattat ), men då är puder-surfning en stor hobby.
Reservdelskostnader slipper man ju helt å hållet om man kör Lynx :rolleyes:
Som med alla skoterdelar så är dom mer eller mindre dyra, det går inte att undkomma.
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Det enda som verkar skilja 05'ans framvagn ifrån 06'an är dämparna, och frågan är hur mycket sämre dämparna på 05'an kan vara?
Någon som har kört bägge års-mod kan gärna bekräfta skillnaden för oss nyfikna ;)
Mvh.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Har också hört att framvagnen på just 05 ska vara sämre, men av vilken anledning har jag aldrig fått förklarat för mig.

Verkar inte finnas alltför många som åker denna maskin på forumet då det är krasst med svar?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag har nyss köpt en och jag blev mest förvånad över att jag fick den så billigt .. :)

Köpte den åt frugan så att hon kanske blir lika intresserad som jag.. ;)

Den går billigt och dämperiet känns klockrent. Enda problemet jag haft är att den vill ta stift om man låter den stå på tomgång efter att jag backat .. ?!?!

Måste göra en översyn snart för det låter skumt...

Grymt klipp i motorn och skön körställning.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Framvagnen har en alldeles för styv krängningshämmare och totalt felkalibrerade dämpare. De är för hårda vid lugn körning och för mjuka vid hård körning. Går givetvis att åtgärda med omschimsning, om du lämnar in till någon som kan. Byt krängningshämmarstaget till ett tunnare (-06 årsmod) eller skippa den helt, om du ändå ska schimsa om dämparna. Utseendet är ju en annan sak, men du kan alltid köpa toppkåpa från en 440 och montera, så får du "lyktdelare". Det är inget problem att komma åt att skruva, hela noskonen sitter med bara 6 skruvar å sen är framänden ren, klockrent.
Även boggin lider av felkalibrerade dämpare och fjädrar.
I övrigt, skottsäker motor, skaplig körställning för årsmodellen, driftsäker. Lättkörd.
 

Douglas

Välkänd medlem
7 feb 2008
140
0
6
Västerås/Vemdalen
jag köpte min 800 nu i vinter,vet inte hur mycket som skiljer förutom motor, så jag har bara hunnit köra ca 50 mil, men jag har absolut inget att klaga på framvagnen, däremot blir det att fixa dämparna i boggien i sommar.... de slår igenom hela tiden, spelar ingen roll om jag kör sakta eller fort.... Visst, jag väger lite styvt hundra pannor, men det borde den fixa om man ställer klickern på det hårdaste. Då skall även sägas att dämparna nyligen är renoverade... Men annars tycker jag maskinen är helt klockren! 800an går i alla fall så att det räcker till och blir över för mig!