Enduro 600 SP -01, bra skoter?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hejsan.

Köpte mig en Lynx Enduro 600sp -01 idag, och tänkte höra hur dom är, bra eller dåliga? Driftsäker? Mycket/lite klater? starkt/klent chassie/fjädring osv?

Ja ni fattar nog vad jag menar :)

MVH

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
Du skulle frågat innan du köpte skotern. Men som sagt en toppen skoter dämpningen är i hög standard jämfört med andra skotrar av samma års mod. Jag personligen tycker det är bästa skotern bortsett från raven i den årsmoden. Föredrar endron alla dar i veckan framför tex. edgen eller zren. Vad jag fått höra ska 6/700 vara den driftsäker jämfört med andra av samma modell (raven). Det enda jag kan klaga på är att fotstegen är veka och skulle behövas styvas upp annars en toppen skoter. Får gratulera till ett bra köp också!

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Visseligen, men hann inte då jag la ett bud snabb affär på skotern, så hann inte fråga före :)

Men det låter ju riktigt bra det där, ang. fotstegen så tycker jag dom är rätt stabil eftersom det är fotstegsförstärkare på den, trodde det var original?

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Spelar ingen roll för dig Glenne för du är ju en lättviktare ändå ;)

Hur går det med försäljningen av Polarisen?

Btw, polaren har en likadan skoter och han är kanonnöjd! (dock en -02 men det är väll samma maskin..)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Spelar ingen roll för dig Glenne för du är ju en lättviktare ändå ;)

Hur går det med försäljningen av Polarisen?

Btw, polaren har en likadan skoter och han är kanonnöjd! (dock en -02 men det är väll samma maskin..)

Lättviktare och lättviktare, mellanklass kanske man kan säga :p

Polarisen är såld den

Okej, låter ju bra det :)

Var ut och körde några km nyss, och är helt klart nöjd hitills förutom att han verkar gå något fett, bluddrar lite när man trycker fullt efter att man har fiskört ett tag, men då jag hämtade den uppe runt östersund så kan det ju vara så att luften här nere skiljer lite :)

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
se upp för svaga boggie skenor på 01an och framvagnen är lite vekare på dom, håll koll på packboxen på variator sidan så den inte läcker, kolla insugsgummina så dom inte har spruckit vilket är väldigt vanligt på dom där serie 3 motorerna.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Ja dom såg lite torr ut, så blir att byta ut dom i förebyggande syfte så man inte råkar ut för nått otrevligt missöde.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Dom är inte direkt gratis att byta heller. Bägge går lös på 3600kr!

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Tror inte dom kostar 3600kr för båda då det inte är en HO motor, har för mig/hört att original går på 800kr st, dock finns det på rinab för 300kr st.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Ja jag gjorde en annan tråd om det där med rinabs gummin, dom hade till -02 men det stod fäljande på deras sida:

"Beskrivning:
Passar ej till HO motorn!

Ers.orginal 420.867.882/420.867.880"

Och original art. nummret till 01orna är enligt lynx sprängskiss är 420.867.880

Och dom gick lös på 330kr/st

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
och då får du vad du betalar för, DYNGA om inte annat.
och original gummina till serie 3 går på kring 2800kr/st

så alternativet att komma undan billigt i längden är att beställa boysen alu insug från staterna....

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
Jag köpte Boyesen Reeds till min 700-01 som jag hade. Jag ångrar inte en sekund att jag köpte det. På dom gamla var det sprickbildningar och även om Boyesen kostar mer än orginal så köp dom ändå! Minskar risker för att den ska tjuva luft där då Boyesen är av aluminium!

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall

så alternativet att komma undan billigt i längden är att beställa boysen alu insug från staterna....
Jo visst är det väll så att man får vad man betalar för, men en sesong borde dom ju klara?, så får man köpa boysen till sommarn, för i vinter vill man ju lägga pengarna på soppa istället för massa delar.

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
har du tur så gör dom de, har du otur så får du ett motor ras som hette duga!

skulle aldrig lita på ett par gummin som kostar 300kr då orginal kostar så sjukt mkt mera. man börjar ju fundera på vad som gör dom så billig. sprickor kan komma redan efter 30 mil.. kommer som ett brev på posten.

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Läste att någon smetade in sina insugsgummin med gummilim och han sa att dom höll mycket bättre då, vet ej om det fungerar men.

Annars finns det nått man kan köpa (vet ej vad det heter) och smeta på ett tunt lager på gummina sen här man in dom i ugnen på 75grader i 1,5 timme, vad jag har hört i alla fall..

Skulle själv vilja ha boyesen men vet ej vart man beställer dessa billigt/billigare än i sverige.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Men sen tycker man att dom borde ju inte få sälja nånting som inte fungerar...

men aja, vi får se vad det blir för gummin, kanske rent av blir boysen också.

Last edited:

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Fattar inte vad det spelar för roll om man köper dom från rinab eller originalgummin, båda verkar ju bara gå sönder ändå, så om man bara har råd med gummin kan man väl lika gärna köpa dom som är billigare?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå

Han har inte en 600ho , 700 eller 800.

Han har en gammal vanlig 600 motor där INTE reedsen sitter fast i gummina.
Rinab funkar klockers och original kostar INTE 2800:-

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Okej, låter bra :)

Blir även att bygga några fästen till luftburken så man förlänger livslängden på gummina, för även om problemet egentligen verkar sitta i gummiblandningen så lär det enda slita på gummina när inte luftburken sitter fast på dessa modeller :)