Enduro 700 01a går på en cylinder på tomgång mm

Nikkstr

Medlem
6 dec 2010
14
0
1
Hejsan, jag har nyss köpt en Enduro 700 01a modell som hade stått två år och bara gick på en cylinder på tomgång, men om man gasar upp så slår han igång på båda direkt. Enligt förra ägaren så var de inga fel när dom ställde bort den.

Vi har provat gjort ren förgasarna utan resultat (vi var nästan säkra på att detta var felet, eftersom de kunde va gammal bensin där) och nu tänkte jag höra om det sitter nån här ute som har nåt annat förslag vad som kan vara fel. Det känns som han går riktigt dåligt om du har under 5000varv, vet inte om han bara går dåligt eller om han går på en cylinder ända upp till 5000varv, men nåt skumt är det upp dit. Är svårt att förklara för jag är ganska värdelös när de gäller sånthär :(

Ibland känns de som han inte driver alls om du har under 5000varv, men som sagt är lurigt som fan å känna efter för en okunnig. Tomgången är sisådär och ibland så lägger han av även fast han är varm på tomgången.

Dom tipsen jag har fått redan är, variatorinställningar, Dålig komp, tändspole, eller nån packning som läcker. Ska kolla upp packningarna och kompen så snart jag får tag i en klocka iaf.

Är tacksam för alla tips!

Mvh Niklas
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Kanske membranen som är dåliga? är inte så kunnig jag heller, men ett förslag du kan ta och kolla i alla fall :)
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
insugningsgummin är en svag punkt på dessa maskiner men då brukar de få hög tomgång. Prova att spruta startgas runt dessa då maskinen går, reagerar den på det så är det läckage.
 

Nikkstr

Medlem
6 dec 2010
14
0
1
insugningsgummin är en svag punkt på dessa maskiner men då brukar de få hög tomgång. Prova att spruta startgas runt dessa då maskinen går, reagerar den på det så är det läckage.
Jo, jag vet, har ett lagat insugsgummi redan, men som du säger så borde maskinen reagera tvärtom vid ett sånt läckage? Men ska prova med startgas på packningarna få se om jag har nåt läckage.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Kolla komp.... Den kan vara skuren, då går den dåligt som fan på tomgång och vaknar till liv vid högre varv...
 

Nikkstr

Medlem
6 dec 2010
14
0
1
Nu har jag kollat packningar och när han går en cylinder och jag sprutar startgas på insugsgummit till cylindern som inte går, så går han NER i varv, vad kan man dra för slutsatser av de förutom att de antagligen läcker där?

Kompen var på ungefär 100psi på ena och 120psi på andra, detta sa nån dock att kunde hänga ihop med att han drog tjuvluft och sånt.
 

yo84se

Ny medlem
11 dec 2010
2
0
1
Sangis
Mitt tips,riv motorn,kontrollera kolvar lager och specielt packboxarna till vevlagren,dessa har varit största problemet,att dom trycks ut och fettet från vevlagren trycks ut.fetta om lagren,sätta nya packboxar och limma fast dom.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Komp är för ojämnt, prova hälla ner någon tesked olja i tändstiftshålet, komp testa igen..

Går kompen upp är ringarna dålig.
 

Nikkstr

Medlem
6 dec 2010
14
0
1
Insugsgummit på ena sidan var fruktansvärt trasigt så jag tänker först å främst byta detta! Tror ni att de kan ha blivit nåt följdfel om jag kört med trasigt gummi? Har bara kört några få mil dock.

Bifogar en bild på gummit
 

Nikkstr

Medlem
6 dec 2010
14
0
1
Okej, hoppas den klarat sig då. Ska försöka hitta nåt bra ställe att beställa nya på och hoppas att det var de som spökat! Tack för alla bra svar!