enduro förlängning/höjning -95

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Hejsan!

Är i tankarna på att förlänga min enduro en gnutta.
Har några frågor ang. detta.

1.Tror det sitter en 307x38x32 nu, eller?
Skulle även veta vad det är för delning.

2. Vad tror ni om att flytta boggien en bit bakåt i samband med höjningen, skotern är redan rejält höjd bak men skulle behöva höjas lite fram i boggien pga väldigt högt skidtryck. tänkte så det slipper bli så tvär vinkel för mattan.
(se bild nedan)

3. Har funderingar på en 345, eller kanske en 365 matta med 32mm kammar. Ang ovanstående fråga, kanske flytta boggien bakåt en par cm och göra förlängningsskenor till det som blir kvar, för att flytta bak boggien hela vägen är väl kanske inte det mest optimala?


Är det någon som har en bild eller nåt på en gammal enduro som är förlängd skulle det inte skada :)
Skulle vilja se hur det ser ut med en liten tunnelförlängning osv :)
Mvh.



 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1.Tror det sitter en 307x38x32 nu, eller?
Skulle även veta vad det är för delning.

2. Vad tror ni om att flytta boggien en bit bakåt i samband med höjningen, skotern är redan rejält höjd bak men skulle behöva höjas lite fram i boggien pga väldigt högt skidtryck. tänkte så det slipper bli så tvär vinkel för mattan.

3. Har funderingar på en 345, eller kanske en 365 matta med 32mm kammar. Ang ovanstående fråga, kanske flytta boggien bakåt en par cm och göra förlängningsskenor till det som blir kvar, för att flytta bak boggien hela vägen är väl kanske inte det mest optimala?

1/ Om det är orginalmattan på den, så är den 380mm bred och 3200mm lång, delning 2,52".

2/ Bra tänkt, men flytta den inte för mycket bakåt, då blir det bara konstig balans i fjädringen.

Hela fjädringsgeometrin i boggien är ju konstruerad så att du ska ha din tyngdpunkt (sittandes, för det är ju en sittskoter) någonstans mitt mellan främre och bakre dämparen. I och med dagens körstil med styrhöjare och stå-uppkörning, så har man redan flyttat fram tyngdpunkten mot främre dämparen. Om man dessutom flyttar bak boggien, så... ja. Till slut blir bakre dämparen arbetslös, medans man tar livet ur den främre, och det fjädrar inte alls som det är tänkt.

3/ Helt riktigt.

Kan tipsa om att Yamahacenter i Kiruna har Ripsaw-mattor 32x380x3650 mm med rätt delning för 1200:-/st. Nya!
Inte bästa lössnömattan, men bättre än det du har, iaf.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Tack! Mycket vettigt svar!
Originalmattan tror jag inte att det är då det är en sjukt sliten 32a. men boggien ser inte kortad ut heller så den är säkert 320.

Tittar man lite i boggiegeometrin så har jag nu fötterna nästan vid bakre fästet jämt, fötterna långt bak och tumgasen mot styret :rock:
Om inte annat så ska man väl åka på rullen? :cool:
Men om jag bara skulle flytta den bakåt 30mm eller liknande.

blir nog en 345matta då jag inte vill ha den så jättelång, läste någon stans att den blir ca 12cm längre då, kan det stämma?

Då jag gillar att åka mest i nysnö där ingen annan åkt eller i igensnöade spår i diket så vill jag att det ska bli så mycket lössnömaskin man kan få av en gammal enduro men ändå ingen mountain ;)
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Tack för bilderna!

Blir nog att byta till en 345 med 32-38mm kammar, 365 blir lite väl på en så gamma skruttig maskin skulle jag tro :)

Söker även den "ultimata" variator bestyckningen för denna maskin, är det någon som kör på något som funkar kanon så dela med er:)
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Det börjar bli sommar och skotern ska snart skruvas ner för mattbyte och förlängning, bilder uppskattas fortfarande!

Vet heller inte om jag ska ha en 345 eller en 365, och inte om det blir 32 eller 38mm kammar. Vill inte att maskinen ska kännas klumpig eller slö..