enkel trimmning 2T

grodan boll

Medlem
30 sept 2011
48
0
1
tjena!
jag har en polaris indy 500 liquid cooled 1998.
undrar om någon vet hur man kan trimma på ett enkelt sätt eller avancerat sätt spelar ingen roll.

jag har inte hittat passande drev till neddrevning.
någon som vet original drevingen på min skoter?.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Enkelt sätt: Byt skoter. Hade det funnits enkla sätt hade det gjorts från början, eftersom effekt alltid varit det största försäljningsargumentet. Du har 500 kubik och drygt 70 hk. Med lite mer optimerad portning, dubbla pipor, nya munstycken kanske 10-15hk till. Det du ger bort är bottendrag, ekonomi och hållbarhet. Räkna med 30-50% högre förbrukning, betydligt smalare register och märkbart sämre hållbarhet.

Alltså är det mer ekonomiskt att byta skoter. För samma pengar hittar du en Indy XLT som har den effekt du möjligen kan nå genom dyr trimning, bibehållet bra hållbarhet, lägre bränsleförbrukning och trevligare motorkaraktär.

Det är bästa sättet att "trimma" faktiskt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja men vad är du ute efter? Om du skall dreva ned förutsätter det att den är för högt drevad för din nuvarande användning. Om du monterar tex en längre matta med högre kammar för att köra i lössnö kan det vara en bra idé att dreva ned, så den orkar med mattan, och farten du tappar på topp kanske du inte är intresserad av.

Nu förutsätter det ju att du har en skoter där du säljer hastigheten över 140 för att istället använda dina 120 hk till att orka dra runt en högkamsmatta med kanske 51mm men i ditt fall så har åtminstone jag svårt att se problemet.

Håll skotern fräsch och i bra originalskick och spara pengarna till en annan skoter nästa säsong istället. Att hålla på och modda kanske är roligt, men det går fantastiskt mycket pengar ned i sjön till marginell nytta. Det enda som händer är att du trashar din egen skoter.

Min åsikt.
 

grodan boll

Medlem
30 sept 2011
48
0
1
jag har original drevning nu , vill få den starkare , samt lite rappare bryr mig inte så mycket om topphastigheten.
har fler skotrar , tror ingen vill ha den här skotern för huven är spräck osv.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
inga problem att sälja skotern, skulle personligen sålt den och köpt vanliga indy 500ran om du ska ha 500ra
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
....

Att hålla på och modda kanske är roligt, men det går fantastiskt mycket pengar ned i sjön till marginell nytta. Det enda som händer är att du trashar din egen skoter.

Min åsikt.
Är detdär menat endast i detta fall eller gäller det över lag enligt dig? (jag tolkar iaf som att de är menat över lag, men jag kan ha fel i min tolkning)

I detta fall så är det som du säger delvis.

Men i andra fall tycker jag att man inte "trashar" sin egen skoter om man är seriös o kan skruva, då går det till och med att förbättra vissa egenskaper hos skotern som ej fanns orginal.

Det är min tolkning av det hela.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Enkelt trim är bara att hålla variatorena rätt inställda både i remglapp sidled och färdriktningen. Typ se till att remmen ligger några mm ovan sek varren och då ska remmen vara så sträkt att den just rullar mattan på tomg upphissad.

Slaka mattan max så den nästan kuggar över ger också bra effekt,,alt köpa nonsliphjul och slaka ännu mer.

Annars tar en portning bra på denna där motorn. Jag rensade bara upp kanalerna en aning på indy500 98 och det fanns mycket potens för breddning och flödesökning utan att för den skullen tappa register. Det såg ut som 10hk inte skulle vara svårt att porta fram relativt enkelt. Jag gjorde bara en liten aning mer földe genom den maskinen (mest på insug)och den gick över förväntan bra utan andra åtgärder.

Att höja effekten till 80hk med portning och lite planing topp ger inte mycket sämmre hållbarhet eller soppadrickande.

Men det är ju inte enkelt trim!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Överlag så är "trimmade" skotrar att anse som helt förstörda, ja. Dock med vissa undantag, dvs när någon som KAN har gjort det enligt konstens alla regler. Men det är förhållandevis dyrt och kräver mycket arbete.

Men oftast så är en gammal skoter en gammal skoter hur mycket man än moddar. En Golf blir ingen sportbil bara för att man hänger på ett kjolpaket och öppen ljuddämpare osv. Den blir bara sämre. Lägger man istället pengarna på att köpa en modernare bil får man mer för pengarna.

Samma sak gäller för snöskotrar. Folk köper tex en riktigt fin Indy 500 för 12.000 kr. Sedan lägger de ned lika mycket till på styrhöjare, crosstyre, ny dyna, "trimning av motorn", höjning av boggin och en beg högkamsmatta. Vad har de fått? En skoter värd kanske fem till sju tusen och som är att anse som förstörd för eftervärlden.

Kolla vad man får för 25.000 istället. Det var mitt budskap.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Enkelt trim är bara att hålla variatorena rätt inställda både i remglapp sidled och färdriktningen. Typ se till att remmen ligger några mm ovan sek varren och då ska remmen vara så sträkt att den just rullar mattan på tomg upphissad.

Slaka mattan max så den nästan kuggar över ger också bra effekt,,alt köpa nonsliphjul och slaka ännu mer.

Annars tar en portning bra på denna där motorn. Jag rensade bara upp kanalerna en aning på indy500 98 och det fanns mycket potens för breddning och flödesökning utan att för den skullen tappa register. Det såg ut som 10hk inte skulle vara svårt att porta fram relativt enkelt. Jag gjorde bara en liten aning mer földe genom den maskinen (mest på insug)och den gick över förväntan bra utan andra åtgärder.

Att höja effekten till 80hk med portning och lite planing topp ger inte mycket sämmre hållbarhet eller soppadrickande.

Men det är ju inte enkelt trim!

Nej precis, 8 hk och det lär knappast ens märkas.

Men variatorerna är sorgligt eftersatta, där kan man hitta mycket prestanda till små pengar.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Överlag så är "trimmade" skotrar att anse som helt förstörda, ja. Dock med vissa undantag, dvs när någon som KAN har gjort det enligt konstens alla regler. Men det är förhållandevis dyrt och kräver mycket arbete.

Men oftast så är en gammal skoter en gammal skoter hur mycket man än moddar. En Golf blir ingen sportbil bara för att man hänger på ett kjolpaket och öppen ljuddämpare osv. Den blir bara sämre. Lägger man istället pengarna på att köpa en modernare bil får man mer för pengarna.

Samma sak gäller för snöskotrar. Folk köper tex en riktigt fin Indy 500 för 12.000 kr. Sedan lägger de ned lika mycket till på styrhöjare, crosstyre, ny dyna, "trimning av motorn", höjning av boggin och en beg högkamsmatta. Vad har de fått? En skoter värd kanske fem till sju tusen och som är att anse som förstörd för eftervärlden.

Kolla vad man får för 25.000 istället. Det var mitt budskap.
jadå då förstår jag , jag ville bara vara på säkra sidan o fråga.