Erfarenheter Bearcat Z1 XT

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Hallå

Skulle vilja veta ALLT om Bearcaten, berätta alla ni som äger eller har kört den. Att den är stor och tung det vet jag är mer intresserad hur den funkar som familjetouring, lössnö egenskaper, bränsleförbrukning, problem m.m m.m.

Tack på förhand

Danne
 

FLASHBACK

Medlem
18 jan 2006
44
0
1
Hudiksvall
www.500sec.com
Bättre sent än aldrig!

Just köpt en och kanske lagt 50mil hittills.

Touring - Helt underbar, stabil och trygg

Lössnö - försöker fortfarande hitta vart gränsen för att fastna finns..

Förbrukning - Tanken rymmer 66l och den känns hittills snål fast jag kört varierat

Problem - Nja man bollar inte kring den hur man vill, men å andra sidan det ger stabilitet också...
 

Brolle

Medlem
12 dec 2012
22
0
1
Luleå
Har kört tre hundra mil med min Z1. Den går fantastiskt fint på led. Man kan hålla hög fart på leden. Den är väldigt stabil även i kurvor. Den sväljer både korta och långa gupp med förvånande komfort. Du sitter högt och du kommer lätt upp i stående och du kan köra med raka armar om du vill. Den är rapp i motorn, ett rent nöje att köra. Den är överlägsen alla andra bredbandare i detta avseende. Du kan köra i djup kall pulversnö utan att den sjunker mer än en dm. Vid gaspådrag så går den djupare men det gör inget för att skidorna bär och 35 mm kammarna tillsammans med kraften i motorn gör så att du flyter fram.

När det gäller komforten så finns det stora möjligheter till individuell fjäderinställning. Med rätt förspänning av bakre boggiefjädrarna dvs att när du sitter ensam på skoter skall den sjunka ned ca en tredjedel av fjädringsvägen så behöver du inget mer göra Men om du har medpassagerare och/eller last så spänner du överlastfjädrarna. Allt detta står i instruktionsboken.

Vad gäller bränsleförbrukningen var den hög de första tvåhundra milen. Den tog 2,2 l/ mil i början men nu är den nere i 1,8 l/ mil. Observera att jag använder gasen och kör mycket ospårat.

Vad gäller Lynxen så är den tyngre än BC och dessutom riskerar man kärlkramp i armarna då den vibrerar förskräckligt i styret trots tre cylindrar mot BCs två som är dödstilla i styret.

Grattis till maskinen!