Erfarenheter "NYA" F-serien F1000/F8/Z1 ( 2007 --> ) ?

Äffåtta

Medlem
31 jan 2007
12
0
1
Hejsan.
Jag har nu avnjutit de första 100 milen på F8:an och kan berätta lite om den erfarenheten för de som är intresserade.

Positivt:
En otrolig motor. Väldigt rapp och är stark i hela registret. Skiljer marginellt i praktiken mot en F1000. Att F8:an även upplevs som smidigare och mer lätthanterlig än F1000 är bara grädde på moset.
Fjädringen överträffade mina förväntningar, jag har svår att tro att en fjädring av idag kan vara följsammare och mer förlåtande än denna. Och ja, jag har kört diverse nya skotrar av varierande märke.
Den justerbara körställningen är mycket bra, ger en känsla av översiktlighet och kontroll.
Att chassiet är otroligt vridstyvt är inte bara reklam, det stämmer. Det ger en mycket fin känsla av stabilitet.

Neutralt:
Bränsleförbrukningen har under de första 100 milen snittat 2,45 l/mil.
Vet inte om man ska klassa det som bra eller sisådär. Men med tanke på att maskinen var ny och att jag inte kör speciellt snällt så är det nog rätt ok. I vissa situationer skulle mattan ha fått ha lite högre kammar, men det duger.

Negativt:
Helljuset kunde fått vara bättre med tanke på den enorma arean strålkastarna ståtar med. I starter är den blixtrande snabb men den är lite seg på backshift. Variatorbestyckningen kanske är så för att tilltala den stora massan. Det blir nog något sorts kit för mig, bikemans variatorkit kanske?
Variatorskyddet..stön... någon skämta aprilo? Den som inte har nypor som Arnold S får problem om remmen ska bytas i mörker och kyla, men även andra märken har likvärdiga idiotiska lösningar.
Den justerbara dynan verkar vara lite racklig i det övre läget, får se i vår om den bibehållit stabiliteten i höjt läge.

Ja, det var mina någorlunda opartiska reflektioner över den första tiden med pärlan.
Hoppas någon fann det intressant.
 
J

JagLuktarGott

Sv: Första 100 milen på F8:an avklarade. Rapport.

Kul att någon skriver vad dom tycker, så man får lite info! :)
Trevligt att få veta lite om dom nya modellerna! bra!
 

Äffåtta

Medlem
31 jan 2007
12
0
1
Sv: Första 100 milen på F8:an avklarade. Rapport.

Hur stor skillnaden är mot en F7 ?

Min upplevelse är att när man nu sätter sig på en F7 slås man av hur föråldrad F7:an känns. Inte för att F7 inte på något sätt är en dålig maskin, tvärtom är den fortfarande en mycket kompetent skoter!

Det som skiljer mest enligt mig är t.ex. körställningen, stabiliteten, detaljerna och att motorn nu har en styrka i hela registret.

En spontan känsla är att F7:an känns lite nättare och lättare,
lite mer "bus".
Men F8:an är ända från grundkonstruktionen en "ny" generation skoter.
Det märker man.
 

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
48
Lycksele
www.inlandets.se
Erfarenheter F1000

Här kommer jag efterhand fylla i mina erfarenheter ang min F1000-07
Har nu kört ca 25 mil, helt original (inkörning)

Positivit
Körställning, fjädring, motorkraft(162 hk), ställbart styre/dyna, matta, styrning, komfort, ljud, acceleration, toppfart

Negativt
Priset(139800), hastighetsmätare som krånglar, vibrationer vid tomgång har orsakat att rutan spruckit på höger sida vid infästningen, vid körning i lös snö och vid sväng i fart kastar länkarmarna till framfjädringen upp snö i ansiktet.....


Sammanfattning
Mkt rolig skoter som kan kännas lite klumpig, och lite ovan att köra för en som är van gamla chassiet (F7an-06).....
Återkommer med mer reflektioner!!!

/Johan
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Jag testade Z1an idag, men måste säga att motormässigt var det en besvikelse, det kan ju ha med variatorbestyckningen att göra för den var väldigt slö.
Chassit kändes annars otroligt bra
 

jgbf8

Ny medlem
14 feb 2007
4
0
1
strängnäs
Hallå,har kört 113 mil med f8an. tycker den svänger dåligt,har släpt på främmre fjädern så mycket det går spänt balataremmarna.provade polarens skido xrs skidor då blev det bättre de blir nog ett par slp.hur tycker ni era maskiner styr??? tips?!!. får snö på variatorn så den börjar slira vid puder svängar. toppfart 160 bara. går lite bludrigt på låga varv om man råkar touring köra. annars grymt skön att köra fin fjädring..
 

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
48
Lycksele
www.inlandets.se
Min F1000 har åxå problem med svängningen, speciellt i fart....
Inga problem med variator och puder än så länge....
F1000 går dåligt på mellanregistret, därför ska dom ta in tändboxarna och programmera om dom!!

/J
 

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
48
Lycksele
www.inlandets.se
Har nu kört cirka 40 mil med min F1000....

Detta har framkommit som brister hittils på den jag köpt:

* Rutan sprack i kyla
* Läckage av bromsvätska från behållaren på styret
* Vibrationer som gör att hela skotern vibrerar
* Läckage av luft på vänster framdämpare(FOX Float)
* Dynan lös och glapp
* Stänkskyddet är löst och glappt
* En skruv som lossnat någonstans i motorytrummet, låg under variatorn
* Krånglande hastighets/varvmätare
* Tar mkt olja
* Svårstartad vid kall väderlek när motorn är kall(startar och stannar, måste hålla in gasen)

Positivt
* Körglädje
* Fjädringen är enormt bekväm vid tuff körning
* Bensinförbrukning
* Lysen
* Kraft, accelerationen är underbar - man skrattar högt varje gång
* Fart, den går FORT och samtidigt bekväm
* Bromsen tar mkt bra
* Mattan ger bra fäste
* Inställningsbart styre och dyna = SUPER
* Varma fötter, underbart att alltid kunna värma fötterna ;)

/J
 

jgbf8

Ny medlem
14 feb 2007
4
0
1
strängnäs
var o körde med f8an med nya slp pp skidor i funäs i helgen ojojoj vilken skilnad nu går det o svänga med den,dom borde säljas utan skidor!!!!!!!.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
tyvärr blev jag lite besviken på f8. lite slätstryken och taskig styrning. saknar allt vad arctickänsla heter. känns mer som en rev i uppförande än en f7. och touring är ett ord som känns nära till hands.

i rättvisans namn ska sägas att det var lite moddigt när jag körde den. och leden var alldeles för slät för att få sätta fjädringen på prov.

men vad som var positivt var att den var fantastiskt lättkört. odramatisk skulle jag vilja säga. härlig motor. mycket skön körställning.
 

Äffåtta

Medlem
31 jan 2007
12
0
1
Ja, då var det väl dags för trådskaparen att avlägga nästa rapport..
Nu har jag tillryggalagt ca 230 mil med min F8 och kan meddela att följande hemskheter inträffat:

-Ingenting.

Ingenting alls liknande spruckna rutor, bortrallade skruvar, div. läckage eller saker som vikt hädan. Det mest dramatiska var väl när jag var tvungen att spänna på bakfjädringen ett snäpp. Om det beror på materialslitage eller allt fika man bälgat i sig låter jag vara osagt.
Men min F8 har bara gått som tåget.
Först efter ca 150 mil kändes det som om det "lossnade" och den började då kännas fullt "inkörd", och förbrukningen sjönk ett snäpp. Den är nu även piggare än någonsin.
Jag är ingen söndagsputtrare utan kör rätt "inspirerat" så jag tycker förbrukningen är acceptabel.

Det verkar som att F1000 har fått oturen att bli problembarnet i F-familjen, med mjukvaruproblem, vibrationer, motorgång o.s.v.
Hoppas Arctic/KGK lägger lite energi bakom att åtgärda dessa punkter på F1000-modellerna av hänsyn till de som betalat dyra slantar för sin skoter.

Jag kan känna igen vissa saker ni beskriver, t.ex. att den understyr om det blir för löst spår och den förb****de mätaren som hoppar över till den gravt efterblivna Miles/hr skalan var gång man startar skotern eller slår på helljuset! På detta problem är dock en lösning i sikte.

Ja, så var det med det.
Nu gäller det att skyndsamt knapra en näve prozac så man inte deppar ihop av vädret och ösregnet som strilar utanför fönstret...
 

jooje_

Ny medlem
9 sept 2007
4
0
1
ö-vik
är hel nöjd med min f8a förutom att variatorn är seg i vissa lägen
mattan har för dåliga kammar behövs minst 38mm kammar

samt att mätaren ställer om sig till miles då man stänger skotern

angående styrningen så kör jag med powder pro skidor ochså..

samt saknas handtagsskydd som orginal på f7 -07 kommer doch på -08an

men den är gudomlig att köra.. älskar körställningen:D :D

ps: skaffa en bikerman slutburk gör den mycket skönare att köra låter som en symaskin orginal.....:D


har åkt ca 150 mil i fjol
 

BTNNORD

Ny medlem
9 sept 2007
4
0
1
Hej å hå.Har kört 350 mil med F1000.Den har gått mycke bra o billigt. Otroligt lätt körd och motorn muar bara vid farter kring 150km dämparna helt underbra.Enda negativa hittils är vibrationerna vid tomgång,så min ruta har också sprukit
 

Poker

Medlem
1 feb 2006
10
0
1
Hej
Jag köpte också en ny F8 070221
Jag blev mycket besviken när det första jag behövde göra var att byta styrstål. Har mixtrat lite med skidtrycket nu och tror att jag hittat rätt.

När jag läste testerna om F8 -08 och dom bytt skidor mm. på den så känns det som dom borde kunnat fixat det innan dom släppte den -07. Den ställbara dynan lyckades jag hoppa sönder i en attack mot en 4m hög driva (Gröndalen Hamra) med en vändning i luften med 180 grader och ned på en is med ett tunt snö täcke. Tror att om det varit en yamaha så hade en konstruktion från Japan hållit längre än så, men varit något tyngre kanske? Okay ska inte köra med dynan i högläge vid hopp och lek igen. (Funderar däremot på att lägga något emellan i bak kant. Som en distans. En skinnklädd skumgummibit eller ngt?)

Mycket, mycket nöjd med skotern i övrigt men skulle vilja ha lite mer "skjuts" från botten. Vad skall jag göra? Variator kit? eller? Vill inte bli ifrån åkt av min polare som kommer att köpa nya Lynx Rave 800 -08 som det sägs vara 151hk i... Visserligen 38mm hk matta men... fördelar/nackdelar, ja vi vet dom men. Finns det någon som har fler saker att tänka på med F8:an inför säsongen. Förutom att... När allt kommer omkring så är det beroende på vem som sitter bakom styret som vinner.

Har aldrig längtat SÅ mycket efter vintern som i år, p.g.a. min F8:a

Hans
Hejsan.
Jag har nu avnjutit de första 100 milen på F8:an och kan berätta lite om den erfarenheten för de som är intresserade.

Positivt:
En otrolig motor. Väldigt rapp och är stark i hela registret. Skiljer marginellt i praktiken mot en F1000. Att F8:an även upplevs som smidigare och mer lätthanterlig än F1000 är bara grädde på moset.
Fjädringen överträffade mina förväntningar, jag har svår att tro att en fjädring av idag kan vara följsammare och mer förlåtande än denna. Och ja, jag har kört diverse nya skotrar av varierande märke.
Den justerbara körställningen är mycket bra, ger en känsla av översiktlighet och kontroll.
Att chassiet är otroligt vridstyvt är inte bara reklam, det stämmer. Det ger en mycket fin känsla av stabilitet.

Neutralt:
Bränsleförbrukningen har under de första 100 milen snittat 2,45 l/mil.
Vet inte om man ska klassa det som bra eller sisådär. Men med tanke på att maskinen var ny och att jag inte kör speciellt snällt så är det nog rätt ok. I vissa situationer skulle mattan ha fått ha lite högre kammar, men det duger.

Negativt:
Helljuset kunde fått vara bättre med tanke på den enorma arean strålkastarna ståtar med. I starter är den blixtrande snabb men den är lite seg på backshift. Variatorbestyckningen kanske är så för att tilltala den stora massan. Det blir nog något sorts kit för mig, bikemans variatorkit kanske?
Variatorskyddet..stön... någon skämta aprilo? Den som inte har nypor som Arnold S får problem om remmen ska bytas i mörker och kyla, men även andra märken har likvärdiga idiotiska lösningar.
Den justerbara dynan verkar vara lite racklig i det övre läget, får se i vår om den bibehållit stabiliteten i höjt läge.

Ja, det var mina någorlunda opartiska reflektioner över den första tiden med pärlan.
Hoppas någon fann det intressant.
 

Poker

Medlem
1 feb 2006
10
0
1
Jag fick upp min i 180km/h HELT orginal förutom att jag bytt till
endurostål...

Hallå,har kört 113 mil med f8an. tycker den svänger dåligt,har släpt på främmre fjädern så mycket det går spänt balataremmarna.provade polarens skido xrs skidor då blev det bättre de blir nog ett par slp.hur tycker ni era maskiner styr??? tips?!!. får snö på variatorn så den börjar slira vid puder svängar. toppfart 160 bara. går lite bludrigt på låga varv om man råkar touring köra. annars grymt skön att köra fin fjädring..