Erfarenheter venture mp?

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Funderar på en venture mp med tanke på att jag kan lyfta momsen:laugh:. Är det stor skillnad mot phazern med tanke på vikt, fjädring osv eller är det tom samma chassi :hmmmm2:.
Är det en ren glidare eller funkar den för bus på leden eller i lössnön?

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Funderar på en venture mp med tanke på att jag kan lyfta momsen:laugh:. Är det stor skillnad mot phazern med tanke på vikt, fjädring osv eller är det tom samma chassi :hmmmm2:.
Är det en ren glidare eller funkar den för bus på leden eller i lössnön?
Har kört 560 mil med min. Fjädringen håller för rätt hård körning efter led och som touring finns ingen bekvämare maskin på marknaden. Funkar att dra mycket tungt med, har dragit lass på ca 1,5 ton i 3 mil utan problem. Har aldrig bytt rem ännu..
Ska tilläggas att jag ofta plågar maskinen, långa sträckor med fullgaskörning och efter gropiga leder...den upplevs lite tung när farten är hög och det är gropigt..men den håller.
En ideal familjemaskin men som nöjesmaskin vill jag ha dubbla effekten, men man kan inte få allt i en maskin...

Strongliquid

Välkänd medlem
28 feb 2007
200
2
18
Boden
www.fordson.se www.opfs.net
Hur nöjda är ni med maskinerna?

Funderar själv på en 08a, men om man läser en annan tråd här,
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?p=200796#post200796

Så verkar det som att den inte har utanför spåret att göra? Stämmer det med era erfarenheter?
Självklart att den inte går som en gl250 eller fox, men helt hjälplös kan den väl inte vara, sålänge det inte bär uppför för länge?

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Hur nöjda är ni med maskinerna?

Funderar själv på en 08a, men om man läser en annan tråd här,
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?p=200796#post200796

Så verkar det som att den inte har utanför spåret att göra? Stämmer det med era erfarenheter?
Självklart att den inte går som en gl250 eller fox, men helt hjälplös kan den väl inte vara, sålänge det inte bär uppför för länge?
Den går bra i lössnö, jag kör mycket ospårad terräng och när man lärt sig hantera den går den riktigt bra, blir det lite brant och är djup snö måste man planera körningen så att man får upp lite fart, där märker man att det endast är 80 hk samt ingen hk-matta.

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Hej mina egna slutsatser efter har kört mer 200 mil på en MP den här vintern :
Lite klumpig, stor och hög, men man blir van. Det gäller bara att våga satsa och ta fart, så går det mesta.
Effekten räcker tycker jag, i bland har jag märkt att det är bättre att släppa på gasen och låta den komma upp på snön i stället.
Den är skön att stå upp på, man har bättre kontroll och så använder man knäna som extra "fjädring"
Det där med att MP skulle vara dålig i snö, förstår jag inte. Det är klart det är ju ingen bergs klättrare, men dom ända tillfällen jag kört fast är då jag kört fel, och måste backa. För backa går bara på packad led. Har aldrig kört fast bara för jag kört utan för leden.
Den är kanon att dra släde med, man kan kryp köra hur mycket som helst. Det jag märkt så här i efterhand, att det är inte ofta någon åker bakpå skotern.

Om du köper en -07 kolla som den har ny dämpare bak.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jo det står en mp i ett garage nära mig numera... Har väl inte hunnit testa så mycket precis men satt den rejält två ggr i meterdjup snö. Båda gångerna dock pga ovana samt dålig fart (läs klantskalle).