et 340 1983 råd?

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jjag ska ev åka och kolla på en skabbig sån med avbrutet styre, vad tycker ni jag kan bjuda på en sån? den går att köra. vet inte skick på matta osv men antagligen är det skabbigt.

mvh

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Inte så lätt att avgöra, men om man utgår från att mattan har en sisådär 200 mil kvar, kanske nån spricka i huven, reva i dynan osv, men att motorn startar och låter bra så verkar 2000 spänn ganska rimligt.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
kanske i skellefteå......men här nere i mitten av sverige så får man nog skänka sådana för att bli av med dom...jag har 2 gamla som står på baksidan.....försök skänka dom 2års tid nu....fungerar och går att använda(Everest 500 -80 och en yamaha ss 440 -84?)

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
haha, det lät kul.
det är så här. en honda cr 80 -1998 med bakdämpare som behöver servas och den där et:n för 5000. den står bara nån kilometer härifrån.. det är det som är frågan om man ska ta och hämta skrotet.

mvh

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
det är dina pengar...men ganska mycket öl tex. för 5k....och jag lovar att du kommer få roligare med det

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
haha ja det har du rätt i. jag sålde precis 440 sno pron jag hade ståendes så nu har jag inget att pula med. jag har bilen och min gamla honda mt5 som jag ställde iordning men den finns inte så mkt att göra med.

måste fixa ett projekt.. nåt tips?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
köpte en förra hösten med trasig matta och boggie, men allt annat i bra skick, gav 1500kr.....

Beasten: synd att vi inte bor nära varandra, jag hade gett dina gamla skotrar ett fint hem om jag haft råd att hämta dom, härikring skänks inte ens gammal böjd spik bort, allt ska kosta pengar...... (Försöker byta till mig gamla skotrar, eller hämta gratis för att fixa och använda men ingen här släpper ifrån sig något verkar det som )

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
det är nog så att ju högre upp man kommer i sverige desto hårdare håller man i grejorna. ?

kanske är mycket mera platsbrist nerigenom.

mvh

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Japp, sen är det ju lite "fult" att ha skrot på gården i vissa delar utav landet :)

Köp dom där två, fräscha upp och sälj.. Sen köper du dig en pro x igen!

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
vad brukar vara de vanligaste felen på et från tidiga 80 talet då?

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
vad brukar vara de vanligaste felen på et från tidiga 80 talet då?
Fastkörningar. Sänk boggien med dropbrackets annars ställer de sig på fotstegen i pudret. Sen hade jag ett problem med att den betedde sig precis som om den "kokade torr", men jag tror orsaken var ett sprucket insugsgummi, hann aldrig testa då jag gjorde bytet en bit in på sommaren och sedan sålde den i höstas. Utöver detta vet jag att folk haft startproblem, och monterat primer. Själv hade jag aldrig det problemet utan det krävdes högst 2-3 ryck, även om den så hade stått hela sommaren orörd!

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
En skotermekaniker jag känner sa att när det blir mycket glapp i primärvariatorn så börjar den "wobbla" och då far vevaxeln.
Det kan hända efter alltifrån 500 till 4000 mil, så man bör hålla koll på variatorn och byta slitna grejer.
Edit: Sen såg jag när jag praoade hos samma person att alla ET-avgasrör var svetsade just i böjen.
Och även jag har blivit tvungen att svetsa där, vet inte vad det beror på men.

Annars så är det väl inte så mycket... Startproblem har jag haft men de verkar fungera felfritt för dom flesta...
Och sen är det lätt åtgärdat med en primer.

Höja boogien tycker jag dock inte ger särskilt mycket, blir bara fult.
Dock plastbelag på skidorna ger otroligt stor skillnad! Annars hasar den bara på bukplåten...

aso

Medlem
24 jan 2010
10
0
1
kanske i skellefteå......men här nere i mitten av sverige så får man nog skänka sådana för att bli av med dom...jag har 2 gamla som står på baksidan.....försök skänka dom 2års tid nu....fungerar och går att använda(Everest 500 -80 och en yamaha ss 440 -84?)

Vill du bli av med skotrarna hämtar jag dom mer än gärna, har en fru som inte tycker att man kan ha allt och som inte vill lägga pengar på en skoter men en kaffelängd eller nåt kan jag nog smuggla med.

Oskar1

Medlem
18 jan 2010
26
0
1
Fastkörningar. Sänk boggien med dropbrackets annars ställer de sig på fotstegen i pudret. Sen hade jag ett problem med att den betedde sig precis som om den "kokade torr", men jag tror orsaken var ett sprucket insugsgummi, hann aldrig testa då jag gjorde bytet en bit in på sommaren och sedan sålde den i höstas. Utöver detta vet jag att folk haft startproblem, och monterat primer. Själv hade jag aldrig det problemet utan det krävdes högst 2-3 ryck, även om den så hade stått hela sommaren orörd!
Angånde det här med dropbrackets är det svårt att göra? Ungefär hur mkt går dom lös på? Lite ot men endå