et 340 elfel, hlälp!

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Har en gammal et 340 som inte får nån gnista på nån av stiften. Tändspolen eller cdi:n kanske?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Antar att du redan testat med nya tändstift....

Om du har tillgång till ett mätinstrument för att mäta resistans (Ohm=Ω) så är det ganska enkelt att kolla upp det elektriska på en ET340.

Börja med att skruva av tändhattarna från tändkablarna och mät sedan igenom dem. Det ska vara ca 5 KΩ Det händer ganska ofta att det oxiderar inne i tändhattarna mellan kontaktytorna och resistorn.

Mät sedan från tändkabel till tändkabel där tändhattarna ska sitta. Det ska vara ca 5 KΩ igenom sekundärsidan av tändspolen.
Nästa mätning av tändspolen är mellan den orangea kabeln och metallytan (jord) där man skruvar fast tändspolen. Mätvärdet här är under 1 Ω, så det är i princip bara att konstatera att man har kontakt igenom spolens primärsida.

Mätningen av tändplattan kan man göra i ledarna som kommer ut ur motorn snett nedanför grenröret.
Triggerspolen mäter du mellan vit/röd och svart kabel. Mätvärde ca 20 Ω
Laddspolen för tändningen mäter du mellan brun och svart kabel. Mätvärde ca 275 Ω eller 1,3 KΩ beroende på årsmodell.

Har du nu kollat allt detta och värdena verkar okej och så kan du testa att ta bort den svart/vita kabeln från kabelstammen där den ansluter under grenröret och sedan prova gnistan igen. Den svart/vita ledaren är den kabel som går till tändningslås, dödare och dödmansgrepp såom du får gnista nu då har du troligtvis ett överslag i någon av de ovanstående.

Har du trots detta ingen gnista så får du nog misstänka CDI-boxen. Den kan man inte mäta upp, utan du får testa din på en fungerande ET340 med samma modell av CDI-box, eller låna en fungerande och testa på din skoter.
 
Last edited:

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
okej, tack för hjälpen! ska kolla upp de där sen. Den bara tvärdog i vintras på leden ungefär som att du slår ned nödstoppen. Så kan ju vara nå med dödaren eller tändningslås.
 

ribbokas

Medlem
27 dec 2020
5
0
1
41
Kiruna
Hej!
Har liknande problem och har mätt mas förslag.

Fick på vit/rös och svart 19ohm
fick på brun och svart 97.5 ohm

Vad tror ni experter?
tändspolen berkar vara ok men CDI boxen har jag inte mätt pga vet inte vilka värden det skall ge.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Din laddspole för tändningen som har brun ledare har helt fel värde, så gissningsvis har du en kortslutning i lindningen.
Bara att skaffa en ny och montera dit.

CDI-boxens funktion kan du inte mäta.
 

ribbokas

Medlem
27 dec 2020
5
0
1
41
Kiruna
Din laddspole för tändningen som har brun ledare har helt fel värde, så gissningsvis har du en kortslutning i lindningen.
Bara att skaffa en ny och montera dit.

CDI-boxens funktion kan du inte mäta.
Tack för snabbt svar.
Skulle precis beställa från Rinab och klickade på köp så kom det upp att den heter egentligen tändspole primär.
Stämmer det?

Länge sen man skruvade i skotrar så man börjar bli lite snurrig..
Laddspolen har alltså påverkan för gnistan? Eller är det just det som är strömkällan för själva tändspolen?
Vill ju inte beställa fel delar....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Ja den heter tändspole primär inte laddspole som rinab skriver på första sidan. De är ivf den på länken nedan och de är ett vanligt fel på dem. Jag kollade med yamaha oem parts och de stämmer med rinabs spole de är för tändningen.
 

ribbokas

Medlem
27 dec 2020
5
0
1
41
Kiruna
Fick delen och satte allt på plats men skotern misständer på nåt, går på tomgång och lever om, men när man försöker gasa så går den inte i varv.
Har tändplattan någon påverkan då det är cdi styrd tändning?`Det finns nämnligen juster mån på 2-3cm om ni förstår vad jag menar?
Rengjorde lite väl noga tändplattan så mina märkningar försvann.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Viket oflax för de brukar va den spolen eller tändspole /cdi boxen. Hade du bytt cdi box?
Ang ställa tändplattan så kräver de tändinställningslampa och man måste ta reda på hur många grader den ska stå och vid vilket varvtal .Men om du kollar noga på tändplattan där skruvarna nyper fast så borde du se liten antydan till slitage där skruvarna satt. Om inte så ställ den i mitten av justerlängden så ska den gå ivf. Om du hör lilla minsta antydan till spikning om du drar full mutter så vrid den medsols ca 4 grader för den får absolut inte spika. Och spikar den även fast du vridit den 4 grader vrid 4 till osv. Spikning låter som knastrande från motorn vid tung belastning ex vid full gas och där den ger mest vrid strax innan fulla varvtal.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Yamaha ET340 ska ha tändpunkt 1,6mm före övre dödpunkt. plus-minus 0,1mm

Har du möjlighet att låna en CDI från någon och testa. Dålig gång och dåligt svar på gas som är tändningsrelaterat är ofta CDI-boxen.
Nu är det olika CDI:er beroende på årsmodeller, så det är inte bara att låna från annan ET. 1982-1984 har samma, 1984-1986 samma och 1987-1988 är lika.
1984 är ett brytår som har två modeller av CDI, den korta har samma som 1982-1984 och Transportern har samma som 1984-1986.
 
Last edited:

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Jag kapar tråden för en fråga om man kan mäta på samma sätt som tiosades om ET på en Viking 540 från 86 eller 87. Ingen elstart. Vet ej exakt åtgång, men där nånstans.
Farsans Viking kördes in efter vintern för två år sedan. Stod förra vintern pga snöbrist. Nu är det ingen gnista.
Alla dödarknappar och tändlås bortkopplat. Jag har inget gjort sjölv, bara han, men jag tänkte mäta tändspole, mm, men har inga börvärden.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
har dödaren bruten eller stängd krets på vikingen?.
Vet jag hade ett sånt problem på en F7´a nångång då kretsen ska vara sluten för att få gnista, och vid ett kabelbrott uppe vid dödarknappen blev det ej gnista, således om du drar ur kabeln till dödaren är ej kretsen bruten och du får ej gnista.
Bara en tanke
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Yamaha sluter kretsen vi dödning av motorn.

Har du ingen gnista även om du drar isär den svart-vita ledaren som kommer ut från CDI-boxen, då kan du köra testproceduren enligt inlägg 2 här i tråden. Mätvärdena på spolarna innanför svänghjulet kan skilja lite p.g.a att det är olika motorer, men inte så jättemycket.