Antar att du redan testat med nya tändstift....
Om du har tillgång till ett mätinstrument för att mäta resistans (Ohm=Ω) så är det ganska enkelt att kolla upp det elektriska på en ET340.
Börja med att skruva av tändhattarna från tändkablarna och mät sedan igenom dem. Det ska vara ca 5 KΩ Det händer ganska ofta att det oxiderar inne i tändhattarna mellan kontaktytorna och resistorn.
Mät sedan från tändkabel till tändkabel där tändhattarna ska sitta. Det ska vara ca 5 KΩ igenom sekundärsidan av tändspolen.
Nästa mätning av tändspolen är mellan den orangea kabeln och metallytan (jord) där man skruvar fast tändspolen. Mätvärdet här är under 1 Ω, så det är i princip bara att konstatera att man har kontakt igenom spolens primärsida.
Mätningen av tändplattan kan man göra i ledarna som kommer ut ur motorn snett nedanför grenröret.
Triggerspolen mäter du mellan vit/röd och svart kabel. Mätvärde ca 20 Ω
Laddspolen för tändningen mäter du mellan brun och svart kabel. Mätvärde ca 275 Ω eller 1,3 KΩ beroende på årsmodell.
Har du nu kollat allt detta och värdena verkar okej och så kan du testa att ta bort den svart/vita kabeln från kabelstammen där den ansluter under grenröret och sedan prova gnistan igen. Den svart/vita ledaren är den kabel som går till tändningslås, dödare och dödmansgrepp såom du får gnista nu då har du troligtvis ett överslag i någon av de ovanstående.
Har du trots detta ingen gnista så får du nog misstänka CDI-boxen. Den kan man inte mäta upp, utan du får testa din på en fungerande ET340 med samma modell av CDI-box, eller låna en fungerande och testa på din skoter.