Et 340 eller Exciter 440?

14 sept 2014
20
0
1
Åkersjön
Hej, jag tänkte köpa en av dessa skotrar och behöver lite guide till vilken av dom som är bäst i lössnö och led/is.
Kommer mestadels användas till lek skoter!

kom gärna med förslag på andra!!

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Just dessa två har jag faktiskt erfarenhet av. Svaret är köp ingen av dem om du förväntar dig kunna åka utanför led. Jag hade kul som attan på en 340 när jag var liten. Hopplöst omoderna idag men fungerar som barn/förstaskoter om du håller dig nära hemmet (kommer att gå sönder) och på is och led.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.182
150
63
Säfsen
Både ET340 och EX440 är riktigt bra och pålitliga skotrar. Förutsatt att de inte är sönderkörda lik, så kolla noga på hur de ser ut och hur de låter när du testar dem.
Oavsett vilken du väljer så kommer du att ha så mycket skoj med dem att det blir minne för livet.
Det viktiga är att du läser på lite om den skoter du väljer så att du vet vilket underhåll som är viktigt för att det inte ska krångla för dig. När du skaffat din veteranskoter så är ett bra tips att bli medlem på Retroskoterforum och ställa så många frågor som du kan där. Du kommer att få massor med hjälp att hålla din skoter i bra form.

Ett tips gällande ET är att kolla mattan på ET:n så att den är hel och fin för den mattan har inte den vanligaste delningen på drivningen vilket gör ett byte antingen dyrt med originalmatta eller lite mera komplicerat med byte av drivhjul.
Ex:en är ju från början en sportskoter som många gånger har gått tufft, så kolla hur boggien ser ut med märkliga lagningar eller utnötta delar. Kolla även hur framänden och skidorna ser ut. Är allt i bra skick så är det en skoter som går riktigt riktigt bra.
Lycka till.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Jag inledde min skoterkarriär på en ET340P. Den långa versionen av 340:in. Den gick faktiskt förvånansvärt bra när det var lite djupare snö och går så det räcker gott och väl. Efter det hade jag en EX440. Och tror bannemig att den skotern har gett mig de bästa minnena!
Kort sagt är båda bra maskiner, väldigt pålitliga som de flesta yamaha är. Men jag tror du fort kommer växa ur 340in, så jag skulle säga att du försöker hitta en 440.
Den går faktiskt riktigt bra! På leden går det att hålla riktigt bra fart, den är lättmanövrerad och är en skoter man inte blir less på i första taget.
Själv hade jag andra vikter i variatorerna, kommer inte ihåg vilka exakt men den blev mycket roligare.

Valet är ju självklart upp till dig, men om jag vore du skulle jag försöka hitta en fräsch EX 440. En som inte blivit alltför tuktad. Garanterar att du inte kommer bli missnöjd.