ET340 har en Keihin spjällförgasare. Enkel och lättgasad.
Vanligaste problemet med dem är att lågfartsmunstycket blir tätt av oxid. Det är också vanligt att chokeplunchen fastnar så att den inte släpper igenom tillräckligt med bensin vid start, men släpper igenom för mycket om man får igång motorn.
Jag antar att du tagit isär förgasaren och gjort rent den ordentligt? Isåfall borde du märkt om det är choken, eftersom att du inte kan få med dig förgasaren till arbetsbänken utan att ta ur den ur förgasaren.
Men gissningsvis så har du tätt i munstycken och kanaler i förgasaren, så skruva isär den och gör den kliniskt ren överallt, finns speciell oxidlösande förgasarrengöring som är bra. Använd sådan och blås sedan med tryckluft. Har du tillgång till ultraljudstvätt så kör den i den flera gånger.
Använd också tunna koppartrådar (ej stål) som finns i elledningar typ FK, rensa munstyckenas hål med dessa så att all beläggning försvinner. Inga fel att rensa lite i hålen på förgasaren heller, även de som du ser ifrån luftburkssidan. På med mera spray och tryckluft.
Kontrollera även luftblandskruven att den är fin i spetsen, annars får du köpa en ny hos Yamahahandlarn.
Sätt ihop förgasaren och montera tillbaka den, justera in blandskruven och kontrollera att choken löper lätt och att den både öppnar och stänger.
Nu borde skoter funka.
Gör den inte det så kan du ha en trasig packbox på vevaxeln, så att det inte byggs någon puls för bränslepumpen. Detta kan du testa genom att ansluta en slang på förgasaren från en flaska med bensin som du håller högre än förgasare, startar den och går då så har du pumpproblem.
I.o.f.s så kan det även vara slangen ned i tanken som är sprucken så att pumpen suger mest luft när du drar i snöret, men när motorn startat så är pumpen så effektiv att den hinner suga tillräkligt trots sprickor och läckage.
Och du har väl ny bensin såklart.