ET 340

RANKi

Medlem
30 jan 2010
12
0
1
Tjenare! tänkte få lite fart på min gammla ET 340 -81a någon som har några tips på hur jag kan trimma den för att få den att gå lite hårdare?
 

YamahaEt340

Aktiv medlem
20 feb 2010
62
0
6
Luleå
Jag har tyvärr inga tips, men jag har en Yamaha Et 340 - 86. Jag skulle också vilja ha når tips på hur jag ska trimma den ! :)
 

bluppen

Medlem
31 jan 2010
22
0
1
Umeå
Friskt vågat hälften vunnit!! Brukar det heta.
För guds skull se då till att vevaxeln och variatorn är i bra skick innan ni börjar. Med andra ord plocka ur den och kolla upp den med mätklocka samt kolla upp lagrena. Minsta lilla tvivel på variatorn renovera. För et340,s största MISS är vevaxeln. Minsta lilla obalans och du har den i två delar.
Men har du koll på grejorna så gasa tills det rasa.:nuts:
 

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Tycker ni borde sälja dom och köpa en exciter 2 eller liknande, dom kostar inte så mycket mer än en et.
ET 340 32hk - Exciter 2 ca 70hk
 

seke3

Medlem
25 nov 2013
18
0
1
nordmaling
ursäkta trådlyftet men jag tänkte jag skulle ta vara på trådarna istället för att skapa nya.
(som sagt, jag har knappt behövt skruva i skotrar. har tagit lös motorer, bytt stator, tändstift, variatorrem, sits, lampor etc så jag vet hur man skruvar..)

Har en helt original yamaha et 340 -80 (enticer) i bra skick som jag ska köra med i burkarcupen i år. Original säger ju sig själv att jag kommer förlora men jag tänkte jag skulle kunna förbereda mig till 2015 och "storsatsa" där! Jag har hört och läst att variatorn har en fruktansvärt stor roll med hur skotern går, alltså med vikterna. läste i den här tråden att vevaxeln ska va superb så det får jag kolla då tiden är inne.

Men är det någon här som har en aning om vad man kan tänkas kunna byta till för vikter i variatorn i syfte för att få en rappare utväxling?
vad tror ni på för förgasare? (-85 eller äldre)
är det värt att borra upp blocket? (har ett donatorblock)
några andra tips?

tacksam för seriösa svar! :)
 
Last edited:

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Det där med att sekundären går att röra i sidled kallas att den är flytande, Yamaha har haft så länge och det är väldigt smidigt då små skillnader i linjeringen mellan primär- och sekundärvariator annars kan göra att den äter variatorremmar.

Annars kan jag inte bidra så mycket till ämnet. Jag hade själv en et 340 -87 när jag var yngre och den hade jag mycket roligt med :)