ET340 - 82 (nybörjar)kedjehusfrågor

E

ET340_power

Tjenare, när jag skruvade av avgassystemet (Skulle täta buken för nått trattskaft hade borrat bort 3/4 av alla nitar som satt där) upptäckte jag att de va kletigt som fan. Såg ut som att kedjehusoljan hade kletat ihop sig med allt sot och skit som låg där... öppnade upp kedjehuset och kollade packningen och kanterna, de var fina och hade inga deffekter. :hmmmm:

*Finns det några packboxar eller ngt annat som det kan sippra ut olja ur?

*Hur spänd ska kedjan vara, något tips för kedjespänning?

*Oljan var skitig och allmänt äcklig, var kan man köpa kedjehusolja och vad heter den (ex. SAE 30 Gl3)?

*Var fyller man på oljan? finns det någon plugg där uppe? finns det någon plugg där nere?

Mvh DavidS TACKSAM FÖR SVAR:smile1:!

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Tjenna. Det finns en p-box bakom nedre drevet i kedje huset och en bakom det över drevet.

http://www.ronniesmailorder.com/fiche_section_detail.asp?section=1366770&category=Snowmobiles&make=YAMAHA&year=1982&fveh=38291

Där har du en sprängskiss på hur det ser ut i kedjehuset.

Oljan brukar välsorterade Shell och liknade mackar ha. Annars har Yamaha, skidoo, polaris artic osv ÅF olja!

kedjan har jag brukat stäck genom att dra åt spännar bulten med fingrarna allt vad jag kan och se dra kanske pytte lite med rätt nyckel sedan låsa den.

Olja fyller du genom den stora svarta täcklocket framsidan av kedjehuset...

Mvh