EU moppe regel (Off-Topic)

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
undrar om de är nån här på forumet som vet om den här regeln om att man måste ta farabevis för 30 moppe om den ska införas? och om man kan köra me eu kortet på 30 moppe om den skulle införas?
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
För det första finns inte "30" moppe kvar. finns bara klass 2 och klass 1 moppe.. Klass 2 får gå högst 25km/h och behöver inge kort på den. klass 1 får gå 45km/h och då måste man ha eu-kort eller vanligt B körkort.
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
jo de vet jag men jag ha hört att dom ska införa körkort på eu moppen och förarbevis på 30 eller klass 2
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
jaha har jag inte hört om :p Jag tog mitt eukort år 2000 och då va det så iaf :)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
För att framföra en så kallad EU moped så måste du ha förarbevis.
Är ganska säker på att dom har slutat tillverka "30 mopeder". Om du köper en begagnad "30 moped" så är det inge krav på förarbevis.
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
okej najjs för jag är 14 och fyll juh 15 i början på sommaren så man vill juh ha moppe :)
Ett tips är att köpa EU moped, kursen går ändå bara på ca 1200.
Sen om man skulle trimma så märks det inte lika mycket på en EU :D
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Krav på körkort för moped införs
Den 26 februari sade riksdagen ja till regeringens förslag om nya regler för att få köra moped, snöskoter och terränghjuling.
Oppositionen ville ha 16-årsgräns för körkortet och fick stöd av Polisen och Vägverket, men Riksdagen röstade igenom regeringens och mopedbranschens förslag.

De nya reglerna, som gäller från och med 1 oktober 2009, införs för att öka trafiksäkerheten och innebär bland annat följande:

* Moped klass I, så kallade EU-mopeder, ska få köras av alla som har fyllt 15 år och har ett körkort. Körkortet ska ha den nya behörigheten AM eller en annan behörighet. Behörigheten AM ska kräva körkortstillstånd med föregående lämplighetsprövning. Körkortstillstånd kan sökas från och med 1 april 2009.
* Moped klass II ska få köras av alla som har fyllt 15 år och har ett förarbevis för moped klass II, ett körkort eller ett traktorkort.
* Snöskoter och terränghjuling ska få köras av alla som har fyllt 16 år och har ett förarbevis för snöskoter respektive terränghjuling.
* Förare med AM-körkort eller förarbevis ska kunna få varning eller få körkortet respektive förarbeviset återkallat.
* Förarprovet för moped klass I ska vara ett kunskapsprov som ordnas av en myndighet, i dag Vägverket. Förarprovet för moped klass II, snöskoter och terränghjuling ska vara ett kunskapsprov som ordnas av privata aktörer.


Tidigare behörigheter gäller
De nya kraven kommer inte att påverka behörigheter som en förare har skaffat sig före den 1 oktober 2009.
Den som redan har fyllt 15 år får fortsätta att köra moped klass II utan förarbevis.
Förarbevis för moped klass I som en förare skaffat sig före den 1 oktober 2009 fortsätter att gälla.