Ev. matt och drivhjuls byte enduro g-type -99

Norberg91

Aktiv medlem
14 dec 2008
68
0
6
Timrå
Hejsan!

tänkte höra om det är värt att kosta på en 305,38,32 ripsaw matta på min lynx enduro 500 -99 eller om det är onödigt.

mattan kommer i från en Ski-doo 600sdi xp -08 eller 09?
vad är det för drivhjul som gäller för mej då, non slip? och vad är det för delning på mattan?

just nu sitter det en 307,38,25 matta på och det bara spinner.....

MVH; Norberg :)

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Det är nog lika du hittar en matta med 2,52" delning. Då behöver du bara kränga på den utan att byta drivhjul. Bara nya drivhjul går ju på en 2000:-
Den mattan du kollar på har 2,86" delning.

Norberg91

Aktiv medlem
14 dec 2008
68
0
6
Timrå
Det är nog lika du hittar en matta med 2,52" delning. Då behöver du bara kränga på den utan att byta drivhjul. Bara nya drivhjul går ju på en 2000:-
Den mattan du kollar på har 2,86" delning.

okej, tackar för svar! synd de annars hade jag fått den för bra pris! :/

Norberg91

Aktiv medlem
14 dec 2008
68
0
6
Timrå
Enduro 500SP-99 har 307x38cm matta!!
Det är Enduro 500-99 som har 320x38cm matta och ingenting annat!

jo jag menar ju det, det ser varken ut eller är en 320,38s matta på den. men men det projektet läggs ner om det inte lönar sig att byta. men tack för alla svar. :)

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Tjenna!

Hade tänkt förlänga min enduro -98 till 345 med en matta med 38 mm kammar (eller 32 mm, vilket är bättre?):hmmmm:
Hur litet drivhjul måste man ha för att få in en 38mm matta:hmmmm:
Och måste man byta hela axel om man byter eller går de att bara byta själva hjulen:hmmmm:
Hur många "kuggar" är de på original drivhjulet:hmmmm:
Och vad är de för mått på drivaxel:hmmmm:

//CaccezE

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
Tjenna!

Hade tänkt förlänga min enduro -98 till 345 med en matta med 38 mm kammar (eller 32 mm, vilket är bättre?):hmmmm:
Hur litet drivhjul måste man ha för att få in en 38mm matta:hmmmm:
Och måste man byta hela axel om man byter eller går de att bara byta själva hjulen:hmmmm:
Hur många "kuggar" är de på original drivhjulet:hmmmm:
Och vad är de för mått på drivaxel:hmmmm:

//CaccezE
Det är 9 kuggar orginal och en 32 går dit utan problem
Men en 38 måste du troligtvis byta till 8kuggar och även flytta ned boggi fästena i tuneln för att mattan ska få plats
Om man ska byta drivhjulen så behöver man nog tillgång till en press för att få lös hjulen och dit med nya

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Okeej!:D
Jag skulle som vilja ha en 38, men "tar" man sej bra med en 345x32 matta i lössnön:hmmmm:
Och jag hade hur som helst tänkt sänka boggien lite:D
Va är de för "mått" på drivaxel:hmmmm:

Hur gör man när man ska bort med drivaxel:hmmmm:

//CaccezE

Last edited:

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Min Enduro 494 -98 med backväxel genomgår i dagarna en förlängning av boggie från 320 till 345, ska montera en Ripsaw med 32mm kammar. Boggien ska sänkas ca 2cm fram och ca 5 cm i mitten och bak.

Jag har lagt ut bilder på det jag gjorde häromkvällen.

För att få bort drivaxeln måste du dela växelhuset, släppa på kedjespännaren och gejdern som kedjan löper mot. Det sitter en segersäkring på drivaxeln, lossa den och sen kan du ta bort den andra delen av växelhuset.

Nu kommer du åt drivaxelns lagerhållare, lossa den och lagerhållaren på skoterns vänstra sida där hastighetsmätarvajern sitter (under sekundärvariatorn).

På vänstra sidan kan det vara ett lager som har en låsning i form av en insexskruv, du når skruven underifrån i så fall. Nu ska det vara möjligt att´röra axeln från höger till vänster och på så vis lirka ner den i tunneln och vips så har du allt på golvet.

Det låter mer avancerat än vad det är. Jag fortsätter med mitt projekt nu till veckan, så mer foton kommer.

Kolla på tråden "Byte av matta Endruo 494"

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Okeeej!:D

Om man ska sänka boggien ska man då sänka den i mitten ochså??:hmmmm2:
Finns de back på dom?? Eller passar de nån back från nån annan skoter?? Skulle gärna vilja ha de:D

Sen så hittar jag inte din tråd, den enda som kommer upp är den som vi skriver i nu??:hmmmm2:

//CaccezE