Har rätt nyligen skaffat min en Pro RMK -13.
Då jag kör en del med pulka under vintrarna så behöver jag det större kylsystemet som sitter på Std RMK.
Sagt och gjort, rev maskin i förra veckan och monterade dit en beggad främre kylare från Std RMK, inga större problem med det.
Vattnet till främre kylaren tar man från toppen, precis nedanför termostaten. På Pro sitter där en plugg som man byter mot en slanganslutning för 5/8" (16mm) slang.
Slangen går ner till ena anslutningen på kylaren.
Den andra ansluts till expansionskärlet via det översta uttaget. På Pro används inte det uttaget, det finns på kärlet, men det är inte öppet in i kärlet.
Borrade med 10mm borr i anslutningen så att vattnet kan ta sig in i kärlet. (Blå ring på bilden där slang 16 ansluts)
Slang 16 och 17 finns ej på PRO RMK.
Har bytt termostat till den som sitter på Std RMK. Enda skillnaden verkar vara ett mindre skvaller/bypass-hål. Slangnippeln som monterats i toppen är också Poo OEM. Det enda som inte är Polaris original är slangarna.
Nu till det förmodade problemet...
När motorn startas så får man ett enormt flöde genom expasionskärlet.
Redan på tomgång ser man hur vattnet rusar igenom kärlet.
Är det verkligen så på en Std RMK?
Eftersom anslutningn ur topp sitter nedaför termostaten så är det fritt flöde genom främre kylaren hela tiden, även när motorn är kall.
Hade en teori att det på expansionskärlet som sitter på Std RMK är en strypning/litet hål där vattnet går in i kärlet, typ 3-5mm istället för de 10mm som jag borrat till.
Men hade kontakt med en Åf idag som tittade på ett Std RMK-kärl och menade att det var ett stort hål...
Så nu vet jag varken ut eller in.
Eftersom det flödar på rejält med vatten redan på tomgång så undrar jag hur det skulle se ut på +8000rpm.
Har inte varit ute och testat maskin, men detta känns fel.
Skulle kunna filma ikväll, om nån är intresserad.
Sprängskiss på hur det ser ut på STD RMK:
Då jag kör en del med pulka under vintrarna så behöver jag det större kylsystemet som sitter på Std RMK.
Sagt och gjort, rev maskin i förra veckan och monterade dit en beggad främre kylare från Std RMK, inga större problem med det.
Vattnet till främre kylaren tar man från toppen, precis nedanför termostaten. På Pro sitter där en plugg som man byter mot en slanganslutning för 5/8" (16mm) slang.
Slangen går ner till ena anslutningen på kylaren.
Den andra ansluts till expansionskärlet via det översta uttaget. På Pro används inte det uttaget, det finns på kärlet, men det är inte öppet in i kärlet.
Borrade med 10mm borr i anslutningen så att vattnet kan ta sig in i kärlet. (Blå ring på bilden där slang 16 ansluts)
Slang 16 och 17 finns ej på PRO RMK.
Har bytt termostat till den som sitter på Std RMK. Enda skillnaden verkar vara ett mindre skvaller/bypass-hål. Slangnippeln som monterats i toppen är också Poo OEM. Det enda som inte är Polaris original är slangarna.
Nu till det förmodade problemet...
När motorn startas så får man ett enormt flöde genom expasionskärlet.
Redan på tomgång ser man hur vattnet rusar igenom kärlet.
Är det verkligen så på en Std RMK?
Eftersom anslutningn ur topp sitter nedaför termostaten så är det fritt flöde genom främre kylaren hela tiden, även när motorn är kall.
Hade en teori att det på expansionskärlet som sitter på Std RMK är en strypning/litet hål där vattnet går in i kärlet, typ 3-5mm istället för de 10mm som jag borrat till.
Men hade kontakt med en Åf idag som tittade på ett Std RMK-kärl och menade att det var ett stort hål...
Så nu vet jag varken ut eller in.
Eftersom det flödar på rejält med vatten redan på tomgång så undrar jag hur det skulle se ut på +8000rpm.
Har inte varit ute och testat maskin, men detta känns fel.
Skulle kunna filma ikväll, om nån är intresserad.
Sprängskiss på hur det ser ut på STD RMK: