Evans kylvätska?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Den används ju i dyra restaurerade bilar borta i USA så helt värdelös är det nog inte. Men om det är lämpligt för skoter är ju en annan sak. Det är ju ingen nyhet utan har ju funnits ganska så många år i USA

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset

Alltså herregud. Det här är ju nästan som STA-BIL.
Det var länge sen jag såg så mycket skitsnack på en hemsida som evanshemsidan.

"amagad asså 60% av alla motorhaverier är kylrelaterade."
WTF liksom, vem som helst inser ju att det är felaktigt. Majoriteten av alla mina motorhaverier har berott på: (1) Att en inavlad amerikan/österrikare har försökt bygga en motor "yo bro its ok my cousin is japanese so I can build an engine, its in my blood god damnit"/"Das ist ok, meiner kusiner ist Japanisch so ich habe moterenbau einsicht".
Och (2) att en dansk bonddräng från Trollhättan tycker det är bra att bygga motorer med kamkedja för att sen dimensionera kedjan så att den bara håller i 20 000 mil.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.806
850
113
Kramfors
Jag läste lite på usa forumet och den var i första hand tänkt till diseltruckar/traktorer/lastbilar för att ÖKA tempraturen i motorn för att få ner bränsleförbrukningen. I en skoter/tvåtakt skulle man tappa enormt med effekt med denna gojja då värmen stjäl enorm effekt och skärrisken skulle vara väldigt hög.
Som jag förstår kylde evans 30-40% sämre än vanligt vatten!

Otroligt att de får sälja sådan skit,,vist kan det vara bra att motorn aldrig kokar men hur hårt den slit står inte på deras hemsida.

Frost_

Medlem
12 feb 2012
36
0
1
Övik
Helt värdelöst enligt mig i en snöskoter då den kyler så pass mycket sämre med stora effektförluster som följd.