Eventuellt skoter köp?

Fredrik579

Välkänd medlem
18 dec 2011
108
0
6
Hej jag ska investera i en lekmaskin och håller på att titta på en polaris xcr 440 -96 med en xc 700 -99 motor, undrar hur dom motorerna är driftmässigt och om de är nått klipp i dom?

Tacksam över svar:)

Mvh Fredrik

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
Liberty 700 motorerna är väldigt driftsäkra i mina ögon.
Och dom har lite klös i sig..
Ligger väl kring 110hk i dom, det sämre är att det inte är VES motorn då den kom -00 om jag inte har helt fel.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Första frågan: är du van skotrar, van att meka, kan fältskruva utan märkvärdiga verktyg för att kunna ta dig hem?

Om svaret är nej, köp inte maskinen du beskriver.

Fredrik579

Välkänd medlem
18 dec 2011
108
0
6
Har väl ägt mycke skotrar och framförallt polaris och aldrig haft problem med dom, så jag har bra erfarenhet av polaris i dagsläget. Men vad grundar du ditt svar på efter som du beskriver vagt att de inte är nått att hava? Motivera dig! Mvh

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Då verkar du van skoter så då kan du bortse från mitt svar.

Det jag menar (riktat åt nybörjare) är att man inte ska köpa hop plock om man inte kan skruva själv. Än om det ser bra ut, är riktigt gjort osv, så är det inte orginal.

Det var så jag menade, svaret var inte märkes bundet utan gäller alla (även alla aktiv, d det är fabriksbyggda hopplock där mak blandat brp och arctic)

:)

Edit: såg nu att jag läste för slarvigt första gången, såg nu att det var just motorn du frågade över, inte skotern i helhet. Så du kan, som jag sa, bortse från mitt inlägg.

Topic: Polaris 700 snurra tycker jag mkt om och är otroligt trevlig, kan jag ärligt säga fast jag tycket ski-doo är bäst:)

Fredrik579

Välkänd medlem
18 dec 2011
108
0
6
Jo jag har både kört och skruvat en del, men just liberty 700 har jag ingen erfarenhet av tävärr.
Men dom är driktsäker och går bra då över lag? Är de något eller några kända fel på dessa motorer?

Mvh Fredrik

Fredrik579

Välkänd medlem
18 dec 2011
108
0
6
Okey men de sitter ju en 700 snurra i de här chassiet. Men hur länge har du kört med den då och hur långt har motor gått? Mvh

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Det är mer än 110hk i Liberty 700an, 98an va väl på närmare 125, men blev lite mildare -99 (p.g.a bland annat ljudnivå tror jag?) och har väl +/-120hk.

Brorsan hade en -99 XC 700 och dom går som kulor och krut, det är riktigt bra motorer, enda nackdelen är ju att dem drar rätt mkt soppa, något som blev bättre med VES. Men en bra motor är det onekligen =)

Fredrik579

Välkänd medlem
18 dec 2011
108
0
6
Ja för jag har för mig att dom skulle ligga där ikring med.
Hur många liter milen pratat vi om?

Två vintrar i ständig tukt, då måste de vara en myt att xcr 440 motorerna är skräp.
Eller jag vet ju inte på vilket sätt du kör men skulle gissa ganska våldsamt med tanke på skotern :p
De är en 38 matta tror jag om inte minns fel.