Vill bara berätta för alla hur nöjd jag är med min skoter, samtidigt som jag vill fråga om hjälp med ett problem...
Många byter skoter varje år, jag har tagit för vana att ha kvar samma i några år så får man den inställd precis som man vill ha den, och känner till alla svagheter så man kan köra därefter eller åtgärda dem.
Vad jag har ändrat på skotern är omschimsade dämpare i boggin och en mjukare progressiv fjäder fram. Drevade ner den 2 kugg förra året, det gjorde verkligen skillnad! Skotern känns mycket sportigare och toppfarten ökade en del. Efter detta monterades ett variatorkit från Goodwin Performance - ett till lyft, det blev verkligen en annan skoter!
Till i år är skotern nerbestyckad och bromsad hos M-Performance och den har ALDRIG gått så bra som nu! Det är rent ruskigt vad roligt man kan ha på dåliga leder, i djupsnön, på sjön - överallt. BUS blir det en hel del av, man kan ligga i 70km/h och dra upp skotern på rullen, det bara tjuter i prylarna
Problem hittills i år: krängningshämmaren gick av nån gång när jag var ute och åkte, kom hem och saknade den på ena sidan så jag slet bort resten också. Den blev lite mjuk i framvagnen så jag klickade upp dämparna 2 steg - nu är den ännu bättre!
Nog med skryt, till problemet: tillslagsvarvet är ungefär 4500 varv, men om jag motorbromsar eller krypkör så släpper inte variatorn taget om remmen förrän man kommer ner mot 2000-2500rpm? Den släpper då taget med en smäll. Tycker nog att den borde släppa tidigare...? Och som sagt, då man krypkör kan man ligga på 3000 varv, går den då ner till 2500 så släpper den taget om remmen och man måste gasa upp den till 4500 där den greppar med ett ryck. Känns som att nåt inte stämmer...
Som jag ser det finns det 2 saker här som kan vara fel:
1: remmen är sliten och för smal
2: nåt kärvar i primärvariatorn. Vad? Stora bussningen, eller rullarna?
Tacksam för svar och gärna kritik från Rave 800-ägare och andra
Många byter skoter varje år, jag har tagit för vana att ha kvar samma i några år så får man den inställd precis som man vill ha den, och känner till alla svagheter så man kan köra därefter eller åtgärda dem.
Vad jag har ändrat på skotern är omschimsade dämpare i boggin och en mjukare progressiv fjäder fram. Drevade ner den 2 kugg förra året, det gjorde verkligen skillnad! Skotern känns mycket sportigare och toppfarten ökade en del. Efter detta monterades ett variatorkit från Goodwin Performance - ett till lyft, det blev verkligen en annan skoter!
Till i år är skotern nerbestyckad och bromsad hos M-Performance och den har ALDRIG gått så bra som nu! Det är rent ruskigt vad roligt man kan ha på dåliga leder, i djupsnön, på sjön - överallt. BUS blir det en hel del av, man kan ligga i 70km/h och dra upp skotern på rullen, det bara tjuter i prylarna
Problem hittills i år: krängningshämmaren gick av nån gång när jag var ute och åkte, kom hem och saknade den på ena sidan så jag slet bort resten också. Den blev lite mjuk i framvagnen så jag klickade upp dämparna 2 steg - nu är den ännu bättre!
Nog med skryt, till problemet: tillslagsvarvet är ungefär 4500 varv, men om jag motorbromsar eller krypkör så släpper inte variatorn taget om remmen förrän man kommer ner mot 2000-2500rpm? Den släpper då taget med en smäll. Tycker nog att den borde släppa tidigare...? Och som sagt, då man krypkör kan man ligga på 3000 varv, går den då ner till 2500 så släpper den taget om remmen och man måste gasa upp den till 4500 där den greppar med ett ryck. Känns som att nåt inte stämmer...
Som jag ser det finns det 2 saker här som kan vara fel:
1: remmen är sliten och för smal
2: nåt kärvar i primärvariatorn. Vad? Stora bussningen, eller rullarna?
Tacksam för svar och gärna kritik från Rave 800-ägare och andra