EVO , Rave-800 ( 2001 ) Bra skoter !

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Vill bara berätta för alla hur nöjd jag är med min skoter, samtidigt som jag vill fråga om hjälp med ett problem... :D

Många byter skoter varje år, jag har tagit för vana att ha kvar samma i några år så får man den inställd precis som man vill ha den, och känner till alla svagheter så man kan köra därefter eller åtgärda dem.

Vad jag har ändrat på skotern är omschimsade dämpare i boggin och en mjukare progressiv fjäder fram. Drevade ner den 2 kugg förra året, det gjorde verkligen skillnad! Skotern känns mycket sportigare och toppfarten ökade en del. Efter detta monterades ett variatorkit från Goodwin Performance - ett till lyft, det blev verkligen en annan skoter!
Till i år är skotern nerbestyckad och bromsad hos M-Performance och den har ALDRIG gått så bra som nu! Det är rent ruskigt vad roligt man kan ha på dåliga leder, i djupsnön, på sjön - överallt. BUS blir det en hel del av, man kan ligga i 70km/h och dra upp skotern på rullen, det bara tjuter i prylarna :D
Problem hittills i år: krängningshämmaren gick av nån gång när jag var ute och åkte, kom hem och saknade den på ena sidan så jag slet bort resten också. Den blev lite mjuk i framvagnen så jag klickade upp dämparna 2 steg - nu är den ännu bättre!

Nog med skryt, till problemet: tillslagsvarvet är ungefär 4500 varv, men om jag motorbromsar eller krypkör så släpper inte variatorn taget om remmen förrän man kommer ner mot 2000-2500rpm? Den släpper då taget med en smäll. Tycker nog att den borde släppa tidigare...? Och som sagt, då man krypkör kan man ligga på 3000 varv, går den då ner till 2500 så släpper den taget om remmen och man måste gasa upp den till 4500 där den greppar med ett ryck. Känns som att nåt inte stämmer...

Som jag ser det finns det 2 saker här som kan vara fel:
1: remmen är sliten och för smal
2: nåt kärvar i primärvariatorn. Vad? Stora bussningen, eller rullarna?
Tacksam för svar och gärna kritik från Rave 800-ägare och andra :)
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Här är en till MYCKET nöjd Lynx 800 -01 ägare. Jag ser ofta någon som klagar på kolvar, ringar, vevaxeltätningar, motorlager mm mm mm mm, jag kommer inte ihåg allt, men jag har aldrig haft ett enda problem. Tidigare har jag bytt skoter varje år men aldrig varit nöjd, då visserligen bara Yamaha. OBS jag har bara köpt nya, men har aldrig haft några fel på dessa heller, men de har varit så fruktansvärt jä...la tråkiga. Denna har jag haft sen den var ny och ÄLSKAR den. Jag fick ett infall att sälja den i höstas, eftersom det är dåligt med snö, men när jag fick en köpare drog jag mig ur, kunde inte sälja "vännen". :eek: (jag bad faktiskt honom om ursäkt, han godtog den och köpte tydligen en annan).
Jag har som du "lars" omschimsat dämparna, och byggt den efter mitt tycke, med bla dubb, UNDERBART. Kränghämmaren provade jag att ta bort, efter detta svor jag på att ALDRIG montera på skiten igen, vilken skoter, man måste testa för att fatta skillnaden. Påsatt Heel clicker :) Motorn är väl inte heller helt org, bromsat 145 hk, och riktad vev nägot som är underbart, den spinner som en katt :D
Jag ska nog f...n begravas med den :)
Ja nu har även jag fått skrytit lite men efter allas påhopp på denna maskin måste jag öppna munnen när du gjort det :)
Till problemet: Har du kollat att variatorn verkligen är som den ska (primära)?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Ok... hittat felet. Det är den stora bussningen i primärvariatorn som är utsliten efter bara 800 mil...

...och grattis till en bra skoter du med, vad är gjort med motorn eftersom den lämnar 145 hk? Vill gärna ha det jag med :D
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Tjaa... det är inga märkvärdiga saker. Annan topp, slipstiftet har vandrat kring lite och bl.a. fixat till väggarna, det är MYCKET gjutskägg på dessa. Riktad vev, flyttat ut reedventilerna (12mm). Den är bromsad hos Mulle, men bromsad enbart för att jag ska veta var peaken låg (7700, perfekt för mig som vill leka på myrar :D ), eftersom jag litar mer på avgastempen än BSFC'n :) Jag har tråkiga (läs DYRA) erfarenheter av det där "BSFC'n"...
Första gången jag är nöjd med effekten på en skoter :D
Bra att du hittade felet.